Τρίτη 29 Μαρτίου 2011

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΕΣΕΕ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΟΑΕΕ


*      Διεύρυνση της ασφαλιστικής βάσης του ΟΑΕΕ και σε περιοχές κάτω των 2.000 κατοίκων, με σύστημα κοινωνικά δίκαιο και θέσπιση επιπλέον ουσιαστικών και αντικειμενικών κριτηρίων όπως π.χ. το ύψος του ετήσιου τζίρου αντί του καθαρού εισοδήματος.
*       Εξισορρόπηση των υφισταμένων ανισοτήτων στην απονομή σύνταξης των τέως ταμείων του ΟΑΕΕ (ΤΕΒΕ – ΤΑΕ – ΤΣΑ), οι οποίες εξακολουθούν να ισχύουν και υπό το νέο ασφαλιστικό πλαίσιο.  Πλήρης εξορθολογισμός του άδικου και στρεβλού καθεστώτος της διαδοχικής ασφάλισης, το οποίο, με την πρόσφατη ασφαλιστική μεταρρύθμιση, βελτιώθηκε μόνο οριακά.
*       Εκσυγχρονισμός και ορθολογική διοικητική και λειτουργική αναδιάρθρωση του ΟΑΕΕ: Δημιουργία κέντρου μηχανογραφικού συστήματος με πλήρη διασύνδεση των περιφερειακών υπηρεσιών και προφανή σκοπό την άρση της ελλειμματικής ενημέρωσης, της γραφειοκρατίας, των καθυστερήσεων και την ταχύτερη απονομή σύνταξης.
*        Αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Οργανισμού.
*       Μείωση του χρόνου παραγραφής των απαιτήσεων των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης από ασφαλιστικές εισφορές στην 5ετία.  Σήμερα ισχύει το απαράδεκτο καθεστώς, οι μεν απαιτήσεις των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης κατά των ασφαλισμένων τους, για μη καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές να παραγράφονται μετά 20 χρόνια, ενώ οι απαιτήσεις των ασφαλισμένων για καταβληθείσες και μη οφειλόμενες εισφορές προς τον ΦΚΑ παραγράφονται μετά 10 χρόνια όπως στο ΙΚΑ. 
*       Επέκταση των επιδομάτων τοκετού και λοχείας στις ασφαλισμένες στον ΟΑΕΕ.
*      Γενική αποποινικοποίηση της μη καταβολής εισφορών στον Οργανισμό.  Διατήρηση μόνο των αστικών μέσων δικαστικής συνδρομής, όπως ισχύει για όλα τα άλλα Ταμεία.
*        Εναλλακτικό καθεστώς για τους υπό συνταξιοδότηση ασφαλισμένους με οικονομικές δυσχέρειες: Προκειμένου να λάβουν την σύνταξη που τους αναλογεί, να καταβάλλουν ποσοστό 10% επί των εισφορών που οφείλουν και το υπόλοιπο ποσό να ρυθμίζεται με μηνιαίες δόσεις, οι οποίες θα μπορούν να καλύπτονται και με παρακράτηση ποσοστού επί της σύνταξης σε ένα λογικό επίπεδο.
*       Για τους υπό συνταξιοδότηση ασφαλισμένους που έχουν παρελθοντικές εκκρεμότητες, να καταβάλλουν το 10% των οφειλών τους ως προκαταβολή, να συνυπολογίζονται τα αναδρομικά τους από την υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης και το υπόλοιπο να παρακρατείται από την κύρια σύνταξη με μηνιαίες δόσεις λογικού επιπέδου.
*       Η ρύθμιση για την αυτασφάλιση των ασφαλισμένων άνω των 55 ετών πρέπει να επανεξεταστεί και να μην υπάρχει καμία υποχρέωση του εργοδότη μετά την καταγγελία της σύμβασης.
*     Άμεση αντιμετώπιση του σημαντικού ελλείμματος ελεγκτών ιατρών και φαρμακοποιών και γενικότερη βελτίωση των ανεπαρκών παροχών υγείας του ΟΑΕΕ.
*       Διεύρυνση της εκπροσώπησης της ΕΣΕΕ στην σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΑΕΕ, από 2 που είναι σήμερα σε 3 εκπροσώπους.  Περαιτέρω θεσμοθέτηση θέσεων 2 Αντιπροέδρων στο ΔΣ του ΟΑΕΕ, οι οποίοι θα προτείνονται από την ΕΣΕΕ και από την ΓΣΕΒΕΕ.
Διεύρυνση της εκπροσώπησης των συνταξιούχων ασφαλισμένων στο ΔΣ του ΟΑΕΕ από 1 σε 2.  Ένας θα προέρχεται από τον εμπορικό κλάδο και ένας από τον επαγγελματοβιοτεχνικό

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

«Ρυθμίσεις ασφαλιστικών 
           εισφορών ΙΚΑ και ΟΑΕΕ».
Στη σημερινή συγκυρία δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι τα ασφαλιστικά ταμεία χωρίς την συμμετοχή όλων των μερών απειλούνται με οικονομική κατάρρευση. Παρά τις απέλπιδες προσπάθειες των Διοικήσεων του ΙΚΑ και του ΟΑΕΕ, η καθίζηση των εσόδων κατά 16,5% ανάγκασε το ΙΚΑ να εκταμιεύσει από το πρώτο δίμηνο του έτους το 33% της ετήσιας πίστωσής του και τον ΟΑΕΕ το 39%.Για την ομαλή καταβολή των συντάξεων μέχρι το τέλος του έτους που ανέρχονται στα 11 δις ευρώ ετησίως, θα απαιτηθούν νέες επιδοτήσεις και ανακυκλούμενα δανεικά, αφού η εκποίηση της κινητής περιουσίας του ΙΚΑ φαίνεται να μην μπορεί να φέρει αποτέλεσμα, λόγω των μεγάλων λογιστικών απωλειών ύψους 1 δις, από τις επενδύσεις σε μετοχές, αμοιβαία και ομόλογα. Όσο για τον ΟΑΕΕ, η ακίνητη περιουσία από περίπου 97 εκ. ευρώ πέρσι εκτιμάται σήμερα στα 75 εκ. ευρώ και η κινητή από περίπου 608 εκ. ευρώ κατρακύλησε στα 137 εκ. ευρώ. Συνολικά, οι 68 φορείς κοινωνικής ασφάλισης διαθέτουν ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας 1,4 δις, ενώ η εμπορική της αξία υπολογίζεται στα 3 δις. Η ΕΣΕΕ θεωρεί ότι τα ακίνητα των ασφαλιστικών ταμείων πρέπει να αξιοποιηθούν με την μετεγκατάσταση των υπηρεσιών τους σε ιδιόκτητα κτίρια και τη μίσθωση του  20% της αναξιοποίητης περιουσίας τους.Παράλληλα, οι ετήσιες απώλειες εισφορών στα ταμεία ξεπερνούν τα 6 δις ευρώ, ενώ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές  φθάνουν τα 5 δις ευρώ στο ΙΚΑ και 4 δις ευρώ στον ΟΑΕΕ. Οι άμεσα ασφαλισμένοι στον ΟΑΕΕ είναι 835.000, οι συνταξιούχοι 320.000 και υπάρχει και ένας σημαντικός αριθμός 350.000 ανενεργών ασφαλισμένων. Περίπου 430.000 ελεύθεροι επαγγελματίες, δηλαδή ο 1 στους 2, δεν μπορούν να καταβάλουν τις εισφορές τους, ενώ 130.000 επαγγελματίες έχουν σταματήσει οριστικά την δραστηριότητά τους δημιουργώντας επισφάλειες 700 εκ. ευρώ. Από τα 3,7 δις ευρώ που αναζητά ο ΟΑΕΕ τα 1,2 δις έχουν ήδη ρυθμιστεί.Οι 800.000 ασφαλισμένοι εργοδότες και εργαζόμενοι του ελληνικού εμπορίου κατανοούν ότι η βιωσιμότητα των δύο μεγαλύτερων ασφαλιστικών ταμείων βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στις Μμε επιχειρήσεις, αλλά δεν κατανοούν τις κατασχέσεις ως μέτρο αναγκαστικής είσπραξης και δεν δέχονται το «κλείσιμο» των επιχειρήσεων ως τιμωρία.Η ΕΣΕΕ καλεί τους 287.000 ασφαλισμένους εμπόρους να ανταποκριθούν στην στήριξη του Ταμείου μας και προτείνει σε όσους έχουν οφειλές και φυσικά μπορούν να υπαχθούν στις πάγιες και νέες ευνοϊκές ρυθμίσεις του ΟΑΕΕ που προβλέπουν μικρή προκαταβολή, μηνιαίο διακανονισμό και μια μικρή έκπτωση για προκαταβολή ασφαλιστικών εισφορών.Σημαντική αλλαγή για την παροχή συντάξεων θεωρούμε την μετάθεση της υποβολής του εγγράφου διακοπής της επιχειρηματικής δραστηριότητας με την έκδοση της σύνταξης και όχι με την αίτηση συνταξιοδότησης.Η ΕΣΕΕ θεωρεί ιδιαίτερα σημαντικό το ρόλο των κοινωνικών εταίρων στην προσφορά κοινωνικής εργασίας που μπορεί σε μια περίοδο όπου η ανεργία καλπάζει, να απασχολήσει 55.000 ανέργους και προτείνει την ένταξη στο πρόγραμμα αυτοαπασχολουμένων εμπόρων και εργοδοτών που έκλεισαν τις επιχειρήσεις τους.Τέλος, η ΕΣΕΕ κατέθεσε σχετικό υπόμνημα σε θέματα αρμοδιοτήτων ΟΑΕΕ. (επισυνάπτεται)
 


                                                        ΕΚ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ

Πέμπτη 17 Μαρτίου 2011

Απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών για τις συναλλαγές χωρίς μετρητά


Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Με τη συνημμένη στην παρούσα ΠΟΛ. 1027/9-2-2011, η οποία δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο ΦΕΚ και η ισχύς της αρχίζει από 1ης Απριλίου 2011, το Υπουργείο Οικονομικών διευκρινίζει ότι, σε εκτέλεση του ν.3842/2010 και των διατάξεων με τις οποίες καθιερώνεται νέος τρόπος εξόφλησης των φορολογικών στοιχείων στις συναλλαγές με ιδιώτες, βάσει της αξίας κάθε συναλλαγής, ισχύουν τα ακόλουθα:
Ως κατώτερο όριο συναλλαγής για την εξόφληση φορολογικών στοιχείων που εκδίδονται από επιτηδευματίες, από τους λήπτες αυτών, μέσω Τράπεζας, με χρεωστικές ή πιστωτικές κάρτες ή μέσω τραπεζικού λογαριασμού ή με επιταγές, ορίζεται
-          το ποσό των 3.000 ευρώ, για το έτος 2011 και
-          το ποσό των 1.500 ευρώ από 1.1.2012.
Στις υποχρεώσεις της απόφασης εμπίπτουν οι εξής περιπτώσεις:
  1. Σε περίπτωση προκαταβολών ή τμηματικών καταβολών που εισπράττονται και αφορούν σε συναλλαγές συνολικού ποσού άνω των προαναφερθέντων κατώτατων ορίων, ανεξάρτητα από το ποσό της κάθε τμηματικής καταβολής ή προκαταβολής.
  2. Σε περίπτωση πώλησης αγαθών σε ιδιώτη «με ανταλλαγή», για το ποσό που αφορά στη διαφορά της αξίας που προκύπτει και εφόσον αυτή υπερβαίνει το όριο.
  3. Σε περίπτωση αλλαγής αγαθών που έχουν πωληθεί λιανικώς, για το ποσό που αφορά στη διαφορά της αξίας που προκύπτει και εφόσον αυτή υπερβαίνει το όριο.
  4. Σε περίπτωση συναλλαγής που εξοφλείται με εκχώρηση δανείου από τον ιδιώτη και κατάθεση του ποσού στον λογαριασμό του επιτηδευματία, για το τυχόν υπολειπόμενο ποσό, ανεξάρτητα από την αξία του, εφόσον η τιμολογούμενη αξία της συναλλαγής υπερβαίνει το κατώτατο όριο.Αντίθετα, στις υποχρεώσεις της συγκεκριμένης απόφασης δεν εμπίπτουν οι περιπτώσεις:
  1. Συναλλαγών που εξαιρούνται βάσει συγκεκριμένων διατάξεων του ΚΒΣ και
  2. Αγορών αγαθών ή υπηρεσιών, που το αντίτιμο της αξίας καλύπτεται με διαδοχικές καταβολές διαφορετικών προσώπων (λίστα γάμου). Το τυχόν επιπλέον, όμως, ποσό εξοφλείται από τον τελικό καταναλωτή μέσω Τράπεζας, εφόσον η συνολική αξία της συναλλαγής υπερβαίνει το κατώτατο όριο.
Στην απόφαση διευκρινίζεται, επίσης, ότι σε εξαιρετικές περιπτώσεις συναλλαγών κατά τις οποίες δεν είναι δυνατή η εξόφληση σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, για αντικειμενικούς λόγους, θα ακολουθείται η εξής ειδική διαδικασία:
-          Έκδοση λογιστικού παραστατικού «απόδειξη είσπραξης μετρητών ή παραλαβής αξιογράφων» από τον επιτηδευματία, κατά τον χρόνο είσπραξης, στο οποίο θα αναγράφονται το ποσό, ο τρόπος εξόφλησης, η αιτιολογία, και ο α/α του παραστατικού.
-          Κατάθεση του ποσού, από τον επιτηδευματία, εντός δύο εργάσιμων ημερών από την έκδοση του παραστατικού, σε τραπεζικό λογαριασμό που τηρεί.
Σημειώνεται ότι, σε περίπτωση παραλείψεων ή μη τήρησης των οριζομένων στην απόφαση, θα επιβάλλεται ιδιαίτερο πρόστιμο, ανά φορολογικό έλεγχο.


                                                          Εκ του Συλλογου

Παρασκευή 4 Μαρτίου 2011

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ


 Ο σύλλογος Εμπόρων & Επαγγελματιών Νέων Μουδανιών   σας ενημερώνει ότι  προτίθεται να υλοποιήσει επιδοτούμενα προγράμματα (ΛΑΕΚ 1-25) για εργαζόμενους επιχειρήσεων που απασχολούν 1-25 άτομα (μαζί με τα υποκαταστήματα),  για τους οποίους οι συμμετέχουσες επιχειρήσεις έχουν καταβάλει στο ΙΚΑ την εργοδοτική εισφορά 0,45%.




*     Οι εργαζόμενοι θα επιδοτηθούν με 5 ευρώ για κάθε εκπαιδευτική ώρα (σύνολο 200€)
*    Θα τους χορηγηθεί Πιστοποιητικό παρακολούθησης του προγράμματος 
*     Το κάθε πρόγραμμα είναι διάρκειας 40 ωρών
*     Η παρακολούθηση των προγραμμάτων είναι υποχρεωτική



Για περισσότερες πληροφορίες, απευθυνθείτε στα γραφεία του Συλλόγου Τηλ: 2373024970



                                   Εκ του συλλόγου

ΑΡΓΙΑ ΚΑΘΑΡΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ



Δεδομένου ότι, πλησιάζει η ημέρα της Καθαρής Δευτέρας και τίθενται από τα
μέλη ερωτήματα σε σχέση με το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων αλλά 
και το καθεστώς πληρωμής των μισθωτών υπαλλήλων κατά την ημέρα αυτή, σας    
γνωστοποιούμε τα κάτωθι:

1. Η Καθαρή Δευτέρα δεν περιλαμβάνεται στις εξαιρέσιμες εορτές (υποχρεωτικές
αργίες), ως εκ τούτου η λειτουργία των καταστημάτων κατά την ημέρα αυτή είναι
ελεύθερη, εάν και εφόσον το επιθυμεί ο κάθε έμπορος – επιχειρηματίας.
Συνακόλουθα, η Καθαρή Δευτέρα είναι εργάσιμη ημέρα και για τους μισθωτούς του
ιδιωτικού τομέα. Είναι όμως δυνατόν η ανωτέρω εορτή να οριστεί ως ημέρα
αργίας με άλλες ειδικές διατάξεις, όπως π.χ. με συλλογική σύμβαση, τοπική εορτή,
επιχειρησιακή πρωτοβουλία κλπ.
2. Δεδομένου ότι, ειδικότερα στην περιφέρεια, υπάρχουν μικρά και μεσαία σούπερ
μάρκετ ενταγμένα στην δύναμη των Εμπορικών Συλλόγων, σας υπενθυμίζουμε ότι
σύμφωνα με το άρθρο 5 της από 7-9-2006 Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας των
εργαζομένων στις εμπορικές επιχειρήσεις και με την πλήρη συμφωνία του
Συνδέσμου Επιχειρήσεων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΣΕΣΜΕ), η Καθαρή Δευτέρα
καθιερώθηκε ως υποχρεωτική αργία για τους εργαζόμενους στα Σούπερ Μάρκετ.
Εξαιρούνται τα Σούπερ Μάρκετ που βρίσκονται σε Δήμους κάτω των 7.000
κατοίκων, όπου η αργία καθιερώνεται ως προαιρετική. Στην περίπτωση αυτή (την
δεύτερη), εφόσον οι επιχειρήσεις αυτές λειτουργήσουν, οι εργαζόμενοι θα
πληρωθούν το ημερομίσθιό τους με προσαύξηση 75%.
3. Η από 7-9-2006 Συλλογική Σύμβαση Εργασίας δεν τροποποιεί το πλαίσιο για το
ωράριο των καταστημάτων αλλά αφορά μόνο τους εργαζόμενους. Θεωρητικά
λοιπόν, εάν ένα Σούπερ Μάρκετ ανοίξει την Καθαρή Δευτέρα σε Δήμο άνω των
7.000 κατοίκων χωρίς να απασχολήσει εργαζόμενους, τότε θα λειτουργήσει
νόμιμα.
4. Οι ρυθμίσεις της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας και το όριο των Δήμων με
πληθυσμό άνω των 7.000 κατοίκων αφορούν μόνο σε επιχειρήσεις Σούπερ
Μάρκετ. Ως εκ τούτου, οι λοιπές εμπορικές επιχειρήσεις που επιλέξουν να
λειτουργήσουν την Καθαρή Δευτέρα, οπουδήποτε στην επικράτεια, θα ανοίξουν
νόμιμα και δεν οφείλουν προσαυξημένο ημερομίσθιο ή άλλες επιβαρύνσεις. Η
προσαύξηση οφείλεται μόνο στους εργαζόμενους των Σούπερ Μάρκετ που θα
λειτουργήσουν την ημέρα αυτή σε Δήμους με πληθυσμό κάτω των 7.000 κατοίκων.
Υπενθυμίζεται και πάλι ότι η Καθαρή Δευτέρα δεν αποτελεί επίσημη αργία του
Κράτους. Η υποχρεωτικότητα της καθιερώνεται μόνο με ειδικές διατάξεις ή ρυθμίσεις.
Επισημαίνεται επίσης ότι, σε ότι αφορά την Καθαρή Δευτέρα, οι πρόσφατοι εργατικοί
νόμοι δεν έχουν μεταβάλλει το ισχύον πλαίσιο.


                                               ΕΚ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ

Δηλώσεις Προέδρου ΕΣΕΕ κ. Βασίλη Κορκίδη


 Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2012 – 2014 
 
Στην ειδική συνεδρίαση της Ολομέλειας της ΟΚΕ, όπου παρουσιάστηκε από τον Υπουργό Οικονομικών κ. Γιώργο Παπακωνσταντίνου το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής  2012 – 2014, στο πλαίσιο της ενημέρωσης και του διαλόγου με τους  Κοινωνικούς Εταίρους, παρευρέθη ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης, ο οποίος μετά το πέρας της συνεδρίασης της Ολομέλειας προέβη στις ακόλουθες δηλώσεις:
«Η δημοσιονομική προσαρμογή ως διαδικασία είναι δύσκολη, αντιδημοφιλής και συχνά αντιαναπτυξιακή. Το ερώτημα είναι πόσες επικαιροποιήσεις του Μνημονίου μπορεί να αντέξει η ελληνική κοινωνία και η Μμε επιχειρηματικότητα;
Ποιος μικρομεσαίος επιχειρηματίας μπορεί να κάνει σήμερα κάποιο σχεδιασμό, έστω και μεσοπρόθεσμο; Κινούμαστε αποκλειστικά με την μέριμνα του παρόντος και ακόμη περισσότερο αδυνατούμε να εμπνεύσουμε στους εαυτούς μας και στους καταναλωτές, σκέψεις αισιοδοξίας.
Ως έμποροι έχουμε το αντιφατικό προνόμιο λόγω θέσης να είμαστε οι πρώτοι δέκτες της οικονομικής δυσπραγίας, της ανύπαρκτης ρευστότητας, των υπερβολικών  χρεών και της χαμηλής κατανάλωσης.
Η σωτηρία του κράτους θα «χρηματοδοτηθεί» από την πραγματική οικονομία και για αυτό από τους βασικούς στόχους του μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού πλαισίου πρέπει να είναι η τόνωση της ανάπτυξης και  η στήριξη της Μμε επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Η ΕΣΕΕ ως εκπρόσωπος του Ελληνικού Εμπορίου και ως Κοινωνικός Εταίρος έχει την υποχρέωση συμμετοχής και παρέμβασης στην συλλογική διαδικασία διαβούλευσης, ώστε η Ελλάδα να αποκτήσει  έναν πολυετή προϋπολογισμό, ο οποίος  όμως   προϋποθέτει ένα δίκαιο και σταθερό φορολογικό  περιβάλλον».



ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ




«Μεγάλες απώλειες στο ελληνικό εμπόριο και εντονότερη δυσπραγία στην αγορά επιβεβαιώνουν τα στοιχεία και οι “δείκτες ασφυξίας”».

Το εμπόριο καταγράφει μια «διαρκή» μείωση του τζίρου και συρρίκνωση της ιδιωτικής κατανάλωσης, ενώ βιώνει την αποχώρηση χιλιάδων Μμε εμπόρων από το επάγγελμα. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, οι εργοδότες στο εμπόριο μειώθηκαν το Δεκέμβριο 2010 σε 87.000, καταγράφοντας μία μείωση της τάξεως του 11%, ενώ οι αυτοαπασχολούμενοι σε 200.000 εμφανίζοντας μια μείωση που προσεγγίζει το 4%. Συγχρόνως, η δαμόκλειος σπάθη για λήψη νέων μέτρων απονευρώνει τις όποιες ελπίδες ανάκαμψης, αφού 6 στα 10 νοικοκυριά δηλώνουν ότι δεν τους περισσεύουν χρήματα και 4 στα 10 φοβούνται  να καταναλώσουν.
Οι Δείκτες Κύκλου και Όγκου Εργασιών στο λιανικό εμπόριο επιβεβαιώνουν τη δυσπραγία, τη χαμηλή κατανάλωση, την ανύπαρκτη ρευστότητα και τα χιλιάδες λουκέτα, τα οποία τους τελευταίους μήνες αυξήθηκαν κατά 30%.
Η κατάσταση στην αγορά και ιδιαίτερα στον τζίρο των εμπορικών επιχειρήσεων ήταν τον τελευταίο χρόνο ιδιαίτερα προβληματική. Παρόλα αυτά, αυτή η πτωτική τάση δεν αποτελεί καινούργια εξέλιξη, αφού η καθοδική πορεία του τζίρου των επιχειρήσεων και του όγκου των πωλήσεων έχει παγιωθεί. Ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών το Δεκέμβριο του  2010 σε σύγκριση με το 2009 -χωρίς καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων- είχε μείωση  κατά 17,1%, ενώ ο δείκτης του όγκου πωλήσεων παρουσίασε μείωση κατά 19,9%.
Σύμφωνα με πρώτες εκτιμήσεις από δεδομένα του ΙΝ.ΕΜ.Υ της ΕΣΕΕ, ο συνολικός τζίρος των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου εκτός των καυσίμων το 2010, έφτασε περίπου τα 51 δις ευρώ, ενώ το 2008 έφτανε τα 57 δις ευρώ. Ο συνολικός τζίρος συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων από 65,9 δις, υπολογίζεται ότι το 2010 κυμάνθηκε στα 58,5 δις, δηλαδή έχει υποστεί μία μείωση περίπου 7,5 δις. Επιβεβαιώνεται, μάλιστα, ότι ο Έλληνας καταναλωτής, παρά το γεγονός ότι περιόρισε κατά πολύ τις μετακινήσεις του και μείωσε την κατανάλωση καυσίμων κατά 10% μέσα σ’ ένα χρόνο, εντούτοις ελέω Ε.Φ.Κ πλήρωσε 25% περισσότερα.

Αναλυτικότερα, οι κατηγορίες καταστημάτων, οι οποίες κατέγραψαν τη μεγαλύτερη μείωση του κύκλου και του όγκου εργασιών το 2010, ήταν οι ακόλουθες:
α) «πολυκαταστήματα», -16,4% σε κύκλο εργασιών και -18% σε όγκο,
β) «έπιπλα, ηλεκτρικά είδη, οικιακός εξοπλισμός», -34,5% και -34,6%,
γ) «ένδυση - υπόδηση», -21,9% και -23,6%,
δ) «βιβλία-χαρτικά», -14,3% και -16,7%,
ε) «φαρμακευτικά- καλλυντικά», -12,3% και -9,5%,
στ) «μεγάλα καταστήματα τροφίμων», -9,9% και -14,4%
ζ) «τρόφιμα-ποτά-καπνός», -15,1 και -20,0%,
η) «καταστήματα καυσίμων-λιπαντικών», +13,6% και -20,7%, 
θ) «πωλήσεις εκτός καταστημάτων», -25%.


                                                              Ο Πρόεδρος
                                                               Α.Δαμάσκος