Παρασκευή 20 Μαΐου 2011

Δελτίο Τύπου



Η ΕΣΕΕ προτείνει το θεσμό της διαμεσολάβησης και διαιτησίας για την προσωρινή μείωση των ενοικίων επαγγελματικών ακινήτων που ανήκουν σε Ιδρύματα, Κληροδοτήματα και ΝΠΔΔ.

H βαθιά ύφεση στην αγορά και η οικονομική δυσπραγία έχουν προκαλέσει προβλήματα και στην επιχειρηματικότητα, με αποτέλεσμα μισθωτικές συμφωνίες που στηρίχθηκαν στην ελευθερία των συμβάσεων αλλά έλαβαν υπόψη τους τα οικονομικά και επιχειρηματικά δεδομένα άλλων –καλύτερων- εποχών, να μην μπορούν πλέον να παράγουν τα αποτελέσματά τους και οι επιχειρηματίες, λόγω του μειωμένου τζίρου, να μην είναι σε θέση να ανταποκριθούν στην ανεπίκαιρη πια υποχρέωση καταβολής ενοικίων και αυξήσεων, που συμφωνήθηκαν υπό καθεστώς ανάπτυξης και οικονομικής ευμάρειας.  Το σοβαρό αυτό πρόβλημα επιτείνει περαιτέρω η δυσκαμψία των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, που νοικιάζουν τα ιδιόκτητα ακίνητά τους, να προχωρήσουν σε μειώσεις, ακόμη και όταν αναγνωρίζουν την σχετική ανάγκη.
Η πρόταση του εμπορικού κόσμου σχετικά με την αναπροσαρμογή των επαγγελματικών μισθωμάτων σε χαμηλότερα επίπεδα και ειδικότερα με τα ακίνητα που ανήκουν σε ιδρύματα, κληροδοτήματα και ΝΠΔΔ, δεν έχει καμία σχέση με «ενοικιοστάσιο» και επιστροφή στο παρελθόν, αφού οι συμφωνίες μεταξύ ιδιωτών είναι ικανοποιητικές. Η πρόταση της ΕΣΕΕ επικεντρώνεται στη λύση της διαμεσολάβησης και διαιτησίας με τη δημιουργία επιτροπών διαιτησίας επαγγελματικής στέγης και τη συμμετοχή ενός εκπροσώπου των ιδιοκτητών που θα ορίζεται από την ΠΟΜΙΔΑ, ενός εκπροσώπου κατά περίπτωση της ΕΣΕΕ και της ΓΣΒΕΕ μέλος του  Εμπορικού ή Επαγγελματικού Επιμελητηρίου και ενός δικηγόρου ή συμβολαιογράφου του τοπικού Συλλόγου, ως Προέδρου.
Η διαδικασία της διαμεσολάβησης και της διαιτησίας θεωρούμε ότι ήρθε στην Ελλάδα για να μείνει και να εξελιχτεί σε θεσμό. Προέχει, βεβαίως, η ενημέρωση των πολιτών, η εξοικείωση του επιχειρηματικού κόσμου και η ανάλυση για τα οφέλη της χρήσης της. Η εισαγωγή του συγκεκριμένου θεσμού στη χώρα μας, σίγουρα έχει αργήσει, γι’ αυτό άλλωστε κρίνεται από πολλούς ως απάντηση στην «κοινωνική αναγκαιότητα» και ιδιαίτερα για μια ναυτική και εμπορική χώρα όπως η Ελλάδα θα έπρεπε να ήταν «παράδοση».
Από το 2006 λειτουργεί ως αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία το Ελληνικό Κέντρο Διαμεσολάβησης και Διαιτησίας (ΕλλΚΔΔ), με σκοπό να διασφαλίσει την εφαρμογή και να παρακολουθεί την εξέλιξη της διαμεσολάβησης μεταξύ των επιχειρήσεων, ενώ πρόσφατα με το ν.3868/2010 έγινε νόμος του κράτους. Το ΥπΠΑΑΝ έχει εντάξει τη διαμεσολάβηση μεταξύ ΜμΕ ως δράση στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα» (ΕΠΑΝ ΙΙ 2007-2013), ενώ χρηματοδότησε για πρώτη φορά την εκπαίδευση διαμεσολαβητών στην Ελλάδα. Επίσης, έχει υπογραφεί Διακήρυξη Προθέσεων για τη σύνδεση των παρεχόμενων υπηρεσιών του ΕλλΚΔΔ και των ενδιαφερόμενων επιχειρήσεων.
Διευκρινίζεται ότι ο διαμεσολαβητής δεν είναι δικαστής, δεν έχει καμία απολύτως δικαστική εξουσία να αποφασίζει το δίκαιο και το σωστό, αλλά το έργο του είναι να διευκολύνει τις διαπραγματεύσεις μεταξύ των διαφωνούντων μερών, ώστε να καταλήξουν σε κοινή λύση στις διαφορές τους. Τα πλεονεκτήματα της διαμεσολάβησης είναι η ταχύτητα, η αποτελεσματικότητα, η αξιοπιστία, η αντικειμενικότητα, η ευελιξία, οι χαμηλές δαπάνες, η συμμετοχή και των δύο πλευρών, η απλότητα στη διαδικασία, ο προσανατολισμός στα ουσιαστικά συμφέροντα και όχι στα τυπικά δικαιώματα. Είναι μια εκούσια, οικειοθελής διαδικασία και αυστηρά εμπιστευτική.
Η Επιτροπή Διαιτησίας θα μπορεί να κρίνει αιτήματα εκμισθωτών και μισθωτών για βραχυπρόθεσμη αναπροσαρμογή του ύψους των ενοικίων επαγγελματικής στέγης, ενώ θα νομιμοποιεί τις αποφάσεις των Διοικητικών Συμβουλίων των ΝΠΔΔ να μπορούν  να προχωρούν εντός ενός μηνός σε μειώσεις συμβατικών μισθωμάτων, όταν διαπιστώνεται ανάλογη ανάγκη. Οι συγκεκριμένες αποφάσεις θα κοινοποιούνται στον Πάρεδρο της Περιφέρειας και στο Ελεγκτικό Συνέδριο, χωρίς να απαιτείται σχετική έγκριση, που συνήθως  διαρκεί πάνω από 6  μήνες.  

Η νομοθέτηση της πρότασης της ΕΣΕΕ έχει ιδιαιτέρως μεγάλη σημασία για τον επιχειρηματικό κόσμο, καθότι το μίσθωμα αποτελεί, ανάλογα με την περιοχή, το 20% - 30% του συνολικού λειτουργικού κόστους κάθε επιχείρησης.  Το αποτέλεσμα θα είναι ιδιαίτερα επωφελές, τόσο για τις επιχειρήσεις που θα πάρουν ανάσα και θα εξακολουθήσουν να λειτουργούν και να απασχολούν το προσωπικό τους, όσο και για τους ίδιους τους ιδιοκτήτες και τα ΝΠΔΔ, που θα διατηρήσουν τη βάση των μισθωτών τους ακέραιη, χωρίς να κινδυνεύουν να βρεθούν αντιμέτωποι με άδειους και άχρηστους ιδιόκτητους χώρους, που δεν θα μπορούν να εκμεταλλευθούν.
Οι όποιες εμπορικές διαφορές και επιχειρηματικές διαφωνίες μπορούν πλέον να λύνονται με άλλες εξίσου νόμιμες, αιτιολογημένες, ταχύτατες και λιγότερο δαπανηρές διαδικασίες, αφού ο Έλληνας μπορεί να είναι «καυγατζής», αλλά δεν είναι «δικομανής», ιδιαίτερα σήμερα που δεν υπάρχει η πολυτέλεια αναμονής τελεσίδικης δικαστικής απόφασης καθώς τα περιθώρια επιβίωσης των επιχειρήσεων είναι περιορισμένα.
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου συνεργάζεται στενά με το Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας για τη διευθέτηση του προβλήματος και σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του Υπουργού κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, η δυνατότητα σχετικής νομοθετικής ρύθμισης αντιμετωπίζεται θετικά.

Πέμπτη 19 Μαΐου 2011

«Απελευθέρωση του νόμιμου εμπορίου από την ομηρεία του παρεμπορίου ζητά η ΕΣΕΕ»


Δηλώσεις Προέδρου ΕΣΕΕ

Ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης, μετά την παρουσίαση των μέτρων για την καταπολέμηση του παρεμπορίου από τον Υφυπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Ντίνο Ρόβλια και άλλους φορείς της αγοράς, προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

«…Μετά τα μέτρα που ανακοινώθηκαν για την αναβάθμιση της κοινωνικής και οικονομικής ζωής στα επιβαρυμένα εμπορικά κέντρα των μεγαλουπόλεων, σειρά έχει η πάταξη του παρεμπορίου ως μίας παραβατικής δραστηριότητας που συνδέεται με την παράνομη μετανάστευση και μέρα με τη μέρα υποβαθμίζει και αποδυναμώνει το νόμιμο και στεγασμένο εμπόριο στις ελληνικές πόλεις.
Η ΕΣΕΕ ανέκαθεν αντιλαμβανόταν και εξακολουθεί να αντιλαμβάνεται το παραεμπόριο ως ένα πρόβλημα πρώτης γραμμής, το οποίο χρειάζεται λύσεις που θα είναι αποτέλεσμα ευρείας διαβούλευσης και συνεργασίας ανάμεσα στους αρμόδιους και ενδιαφερόμενους φορείς.  Η πολιτεία δείχνει εμπράκτως σήμερα ότι διαθέτει την πολιτική βούληση να βελτιώσει και να εφαρμόσει τους νόμους. Επιπλέον, αυτό που χρειαζόμαστε είναι ένα τολμηρό επιτελικό σχέδιο, από πλευράς αστυνομίας, το οποίο θα λαμβάνει υπόψιν την ιδιαιτερότητα της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί στα κέντρα των πόλεων, αλλά και θα εκπαιδεύει αστυνομικούς ικανούς να διαχειριστούν τέτοιου είδους καταστάσεις, με τη διαμόρφωση ενός «ειδικού τμήματος δίωξης παρεμπορίου» στο ΣΔΟΕ.
Σύμφωνα με Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για  «την προστασία των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας από τα Τελωνεία της Ε.Ε.», η Ελλάδα δέσμευσε το 2009 21.990.722 τεμάχια προϊόντων απομιμήσεων, αριθμός που την τοποθετεί στην κορυφή του αντίστοιχου πίνακα στο σύνολο των κρατών μελών της Ε.Ε.  Αυτό είναι ενδεικτικό για το μέγεθος του προβλήματος, αλλά και τη δυναμική διεύρυνσής του εάν δεν προωθηθούν άμεσα μέτρα.
Η αντιμετώπιση των πολλαπλών προβλημάτων που γεννά το παρεμπόριο και η πάταξη της παραοικονομίας, η οποία στο σύνολό της εκτιμάται στο 3ο% του ΑΕΠ, δηλαδή 69 δις ευρώ, συνιστά ένα ζήτημα κεφαλαιώδους σημασίας, ιδίως στην πολύ δύσκολη δημοσιονομική κατάσταση που βρίσκεται η χώρα, όπου το ελληνικό κράτος αναζητά εναγωνίως πόρους.  Από αυτά περίπου τα 25 δις αντιστοιχούν μόνο στο παρεμπόριο.  Υπό αυτήν την έννοια, βασικός στόχος της Ελληνικής Πολιτείας θα πρέπει να είναι η είσπραξη επιπλέον φόρων και ΦΠΑ τουλάχιστον 8 δις ευρώ ετησίως, χρήματα που χρειάζεται αλλά και δικαιούται.

 Σχετικά με τα άμεσα μέτρα που επιβάλλεται να ληφθούν για τη διασφάλιση του εισοδήματος του καταναλωτή και του μικρομεσαίου επιχειρηματία, πρέπει να υπάρξουν τρεις ταυτόχρονες ενέργειες:
·        Αποτελεσματικότερος έλεγχος στα τελωνεία κατά την είσοδο των προϊόντων αυτών στη χώρα μας.
·        Διενέργεια αυστηρών ελέγχων στις αποθήκες, που συγκεντρώνονται αυτά τα εμπορεύματα, καθώς και στο δίκτυο πώλησης, στα πεζοδρόμια, τους δρόμους, τις πλατείες, στους παράνομους μικροπωλητές, οι οποίοι τα προμηθεύουν στον καταναλωτή.
·        Απλοποίηση των διαδικασιών και της ήδη υπάρχουσας νομοθεσίας που προβλέπει την καταστροφή αυτών των προϊόντων, με ρίψη σε κάδους απορριμμάτων και χρήση ανεξίτηλου χρώματος από τη δημοτική αστυνομία και την ΕΛΑΣ.

Η ΕΣΕΕ, εδώ και χρόνια, ζητά την «απελευθέρωση» του νόμιμου εμπορίου από την «ομηρεία» του παρεμπορίου. Συνιστά μία ακατάσχετη αιμορραγία για την ελληνική οικονομία και αγορά, αφού τα περισσότερα έσοδά του δεν παραμένουν εντός της χώρας. Σε αυτό το πλαίσιο, η ΕΣΕΕ και σύσσωμο το ελληνικό εμπόριο στηρίζει τα μέτρα πάταξης του παρεμπορίου και του λαθρεμπορίου, που ανακοινώθηκαν, και αναμένει μία αποτελεσματική αντιμετώπιση  του προβλήματος. Η μάχη που ξεκινάει θα είναι σκληρή, αλλά η έκβασή της θα είναι επιτυχημένη…»

Τρίτη 17 Μαΐου 2011

Δηλώσεις του Πρόεδρου της ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ κ. Βασίλη Κορκίδη για το «Ζάππειο ΙΙ»

«Οι εξαγγελίες του αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης κ. Αντώνη Σαμαρά πράγματι επιχειρούν να αναδείξουν μία εναλλακτική πρόταση επανεκκίνησης της οικονομίας, η οποία μοιάζει να λαμβάνει υπόψη της τις πραγματικές παραμέτρους της αγοράς, «κοστολογεί» ρεαλιστικές λύσεις, σύμφωνα με τα νέα δυσμενή δεδομένα και καταδεικνύει ότι υπάρχουν ακόμα βήματα που οδηγούν στην υπέρβαση της ύφεσης.
Το κεντρικό πλαίσιο της παρουσίασης στο «Ζάππειο ΙΙ» εντοπίζει παραλείψεις και αδικίες, προσεγγίζει τα προβλήματα της καθημερινότητας, επικαιροποιεί θέσεις και περιλαμβάνει μέτρα ανακούφισης για τους «πληγωμένους» του μνημονίου, προτείνει εφικτές λύσεις, ενώ προσπαθεί να περάσει «μηνύματα ελπίδας» στην κοινωνία. Οι βασικοί άξονες του Προγράμματος που αφορούν τη φορολογική αντιμετώπιση και στήριξη των Μμε επιχειρήσεων αλλά και γενικότερα την αναθέρμανση της αγοράς, είναι γεγονός ότι περιλαμβάνονται στις πάγιες θέσεις και προτάσεις όλων των φορέων του ελληνικού εμπορίου.
Ο επιχειρηματικός κόσμος αντιλαμβάνεται την έκτακτη κατάσταση και πιστεύει ότι μια ολοκληρωμένη και στοχευμένη πρόταση εξόδου της χώρας από το δημοσιονομικό αδιέξοδο δεν χρειάζεται απαραίτητα να περιοριστεί στο πολιτικό πρόγραμμα ενός μόνο κόμματος εξουσίας, αλλά μπορεί σε μια περίοδο περιορισμένου πολιτικού και οικονομικού χρόνου, να αξιολογηθεί από όλα τα πολιτικά κόμματα και κυρίως να αξιοποιηθεί από την ελληνική κυβέρνηση. Άλλωστε, κάθε νέο σχέδιο οικονομικής πολιτικής και κάθε εθνικός στόχος αποκτά αξία, μόνο όταν γίνεται πράξη.
Οι άνθρωποι της αγοράς ξεκάθαρα επιλέγουμε την αναπτυξιακή προοπτική, είμαστε δυνατοί και ικανοί να αντιμετωπίσουμε τα δύσκολα, αλλά θέλουμε από τον πολιτικό κόσμο να ακούμε την αλήθεια και να δούμε να τολμά μια δυναμική αλλαγή σχεδίου σωτηρίας της Ελλάδας με την επαναδιαπραγμάτευση των όρων του Μνημονίου Ι, πριν από την διαφαινόμενη υπογραφή του Μνημονίου ΙΙ».

Τρίτη 10 Μαΐου 2011

Επανεξέταση των όρων δανειοδότησης για αποπληρωμή δανείων ΤΕΜΠΜΕ

Με σοβαρές επιπτώσεις απειλούνται πολλές Μμε επιχειρήσεις από την αυστηρή αντιμετώπιση των Τραπεζών στις καθυστερήσεις δόσεων των δανείων ΤΕΜΠΜΕ».
Το τελευταίο διάστημα πληθαίνουν τα παράπονα των Μμε εμπόρων και γενικότερα των Μμε επιχειρήσεων που έχουν δάνεια με εγγύηση ΤΕΜΠΜΕ ότι οι περισσότερες εμπορικές τράπεζες δεν δείχνουν πλέον καμία εμπιστοσύνη στην επιχειρηματικότητα, λειτουργούν φοβικά απέναντι στους πελάτες τους στην αγορά, με αποτέλεσμα να οδηγούν σε οικονομικό αδιέξοδο πολλές μέχρι πρότινος συνεπείς και υγιείς επιχειρήσεις.
Ειδικότερα η ΕΣΕΕ, στην προσπάθειά της να βοηθήσει στην επίλυση των προβλημάτων που έχουν προκύψει, ενημέρωσε το ΥπΠΑΑΝ, τη διοίκηση της ΕΕΤ και του ΕΤΕΑΝ για τα παρακάτω σοβαρά προβλήματα, σύμφωνα πάντα με διαμαρτυρίες εμπορικών επιχειρήσεων από όλη την Ελλάδα:
  • Το έντονο πρόβλημα έλλειψης ρευστότητας και υποκατανάλωσης στην αγορά έχει οδηγήσει αρκετές επιχειρήσεις στην αδυναμία ομαλής εξυπηρέτησης των δανείων ΤΕΜΠΜΕ. Για το λόγο αυτό, η ΕΣΕΕ κατέθεσε πρόσφατα ολοκληρωμένο σχέδιο αντιμετώπισης του προβλήματος, το οποίο συνεχίζει να συζητά και να εξετάζει με την ΕΕΤ, το ΕΤΕΑΝ και τα συναρμόδια υπουργεία. Όσο λοιπόν διαρκεί αυτή η περίοδος εξεύρεσης λύσης αναχρηματοδότησης, η ΕΣΕΕ ζητά το πάγωμα των διαδικασιών καταγγελίας των συγκεκριμένων δανειακών συμβάσεων.
  • Τους τελευταίους 12 μήνες, τα υποκαταστήματα των περισσότερων τραπεζών, εκτελώντας βεβαίως τις εντολές των διοικήσεών τους, αρνούνται να ανανεώσουν υφιστάμενα Πιστοδοτικά Όρια ή να χορηγήσουν διαθέσιμα κεφάλαια από ήδη εγκεκριμένα (συχνά και με ενυπόθηκη διασφάλιση όρια), με τη δικαιολογία της ύπαρξης ληξιπροθέσμων οφειλών προς το ΤΕΜΠΜΕ, ακόμα και όταν οι επιχειρήσεις δηλώνουν πως θα χρησιμοποιήσουν τα χορηγηθέντα ποσά για την εξόφληση αποκλειστικά και μόνο των συγκεκριμένων οφειλών τους. Επιπροσθέτως, έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο όσα ποσά κατατίθενται από τις επιχειρήσεις να οδηγούνται σε πίστωση των δανείων ΤΕΜΠΜΕ και όχι των δόσεων ή των οφειλόμενων τόκων των λοιπών δανείων των επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα όλα τα δάνεια να εμφανίζουν υπερημερίες.
  • Πρόσφατα, οι ελληνικές Τράπεζες κάλεσαν 300.000 πελάτες τους να προχωρήσουν σε αναδιάρθρωση των οφειλών τους σε μια προσπάθεια ενημεροποίησης δανείων περίπου 10 δις. Σύμφωνα με διαθέσιμα στοιχεία, φυσικά και νομικά πρόσωπα με κάθε μορφής δανεισμό, ενδιαφέρθηκαν και επιμήκυναν το χρόνο αποπληρωμής των δανείων τους, προσφέροντας κυρίως ελεύθερα βαρών ακίνητα. Το αποτέλεσμα ανάλογων κινήσεων από δανειολήπτες με δάνεια ΤΕΜΠΜΕ ήταν να λάβουν την απάντηση από τις τράπεζες, πως μπορούν να ρυθμιστούν μόνο τα εκτός ΤΕΜΠΜΕ (ληξιπρόθεσμα και μη) υπόλοιπα των δανείων με ταυτόχρονη καταγγελία των δανείων ΤΕΜΠΜΕ. Αυτό -εάν φυσικά συμβαίνει- είναι κυριολεκτικά παράδοξο, καθώς ο ίδιος πελάτης θα εμφανίζει ταυτόχρονα και ενήμερα δάνεια και καταγγελθέντα. Επίσης, με την πολιτική αυτή οι επιχειρήσεις θα βρεθούν να οφείλουν μεγάλα ποσά προς τη Δ.Ο.Υ., τα οποία ακόμα και εάν ρυθμιστούν θα έχουν πολύ επαχθέστερους όρους σε επίπεδο ταμειακών ροών από (λόγω μικρής χρονικής διάρκειας των ρυθμίσεων) ένα δάνειο 10 ή 15 ετών (ενυπόθηκα διασφαλισμένο) ακόμα και με επιτόκια της τάξης του 9,25%.
  • Είναι γνωστό, πως, εφόσον καταγγελθεί ένα δάνειο σε κάποια επιχείρηση, το ίδιο συμβαίνει αυτόματα σε όλες τις συναλλαγές και παροχές που αυτή έχει σε όλο το Τραπεζικό σύστημα (ελέω ΤΕΙΡΕΣΙΑ) και είναι πραγματικά απορίας άξιο για ποιο λόγο να θέλει κάποια τράπεζα να καταστρέψει επιχειρήσεις που είναι σήμερα συνεπείς στις υποχρεώσεις τους προς όλο το Τραπεζικό Σύστημα, με την εξαίρεση των καθυστερήσεων των δόσεων του ΤΕΜΠΜΕ, την στιγμή μάλιστα που επιχειρείται να βρεθεί μια δίκαιη προς τις Τράπεζες λύση και να υιοθετηθεί ένα κοινά αποδεκτό σχέδιο αντιμετώπισης των επιχειρήσεων.
Το βασικό αίτημα των δανειοληπτών του ΤΕΜΠΜΕ με προβλήματα καθυστέρησης καταβολής των δόσεων είναι να εξεταστεί η δυνατότητα ανανέωσης των υφιστάμενων Πιστοδοτικών Ορίων και συγκέντρωσης όλων των ληξιπροθέσμων σε ένα νέο μεσοπρόθεσμο δάνειο, ενυπόθηκα διασφαλισμένο και με στενή παρακολούθηση της πορείας των επιχειρήσεων για όσο χρόνο κρίνεται απαραίτητο.
Η ιδανική βοήθεια στην αγορά θα ήταν εάν οι Τράπεζες δέχονταν στα πλαίσια της ανωτέρω ρύθμισης να συμπεριλάβουν και τα υπόλοιπα των οφειλών προς Ασφαλιστικά Ταμεία και Δ.Ο.Υ., εφόσον η ενυπόθηκη διασφάλιση είναι επαρκής, όμως κατανοούμε την πίεση ρευστότητας που αντιμετωπίζουν, αντιλαμβανόμαστε πόσο σημαντικό είναι να διατηρήσουν στην κατοχή τους τα 56 δις των κρατικών ομολόγων που διαθέτουν, ενώ γνωρίζουμε ότι υπάρχει σαφής εντολή από την ΕΚΤ για ελαχιστοποίηση του εμπορικού χαρτοφυλακίου όλων των Ελληνικών Τραπεζών.

Τετάρτη 4 Μαΐου 2011

«Εθνικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Καταπολέμησης της Φοροδιαφυγής»


Το «Εθνικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Καταπολέμησης της Φοροδιαφυγής», που παρουσιάστηκε σήμερα, επιχειρεί για άλλη μία φορά να εφαρμόσει «νέου τύπου» ελέγχους στους ίδιους «παλιούς – καλούς» φορολογούμενους και να εντοπίσει τους «γνωστούς – αγνώστους» φοροφυγάδες, καταρτίζοντας λίστες «υπόπτων» υψηλού κινδύνου.
Χωρίς να θέλουμε να κρίνουμε τους εμπνευστές του τριετούς σχεδίου, τις συμβουλές του ΔΝΤ, τη μεθοδολογία του IRS και τις ιδέες της Τρόικας, πιστεύουμε ακράδαντα ότι αυτό που απαιτείται είναι απλά μια ξεκάθαρη πολιτική βούληση εφαρμογής των Νόμων, ώστε να συλληφθεί το παρεμπόριο και να παταχθεί η παραοικονομία, την οποία όλοι οι διεθνείς οργανισμοί εκτιμούν στο 30% του ΑΕΠ, δηλαδή 69 δις ευρώ. Βασικός στόχος του Δημοσίου θα πρέπει να είναι η είσπραξη επιπλέον φόρων και ΦΠΑ τουλάχιστον 30 δις ευρώ ετησίως, χρήματα που χρειάζεται αλλά και δικαιούται.
Οι επιχειρησιακές δράσεις του σχεδίου φαίνεται να επικεντρώνονται στη ριζική αναδιάρθρωση των υπηρεσιών, σε οργανωτικές παρεμβάσεις, σε διαχειριστικούς ελέγχους τελωνείων και εφοριών, δηλαδή σε ελέγχους στους ελέγχοντες, κάτι που επιβεβαιώνει τις δομικές και οργανωτικές ελλείψεις, αλλά και τη μέχρι σήμερα περιορισμένη εμβέλεια των ελεγκτικών μηχανισμών.
Το ελληνικό εμπόριο στηρίζει τα μέτρα πάταξης της παραοικονομίας και του λαθρεμπορίου, που συντηρούν τη φοροδιαφυγή, και θεωρεί ότι ο στόχος άντλησης 12 δις ευρώ για την τριετία 2011-2014 είναι εφικτός.
Η ΕΣΕΕ θα μελετήσει προσεκτικά τις 99 σελίδες του Εθνικού Προγράμματος, εξετάζοντας τον τρόπο με τον οποίο τα συναρμόδια υπουργεία θα οργανώσουν το νέο Πρόγραμμα, το χρόνο που αναμένεται να αποδώσει αποτελέσματα καθώς και σε πόσους και ποιους τελικά θα εφαρμοστεί.

«Η ΕΣΕΕ επαναφέρει την πρότασή της για χαμηλότερο ενιαίο συντελεστή ΦΠΑ με ισοδύναμη δημοσιονομική απόδοση».


Τα στοιχεία και οι δείκτες της πορείας της ύφεσης σε συνδυασμό με τη σοβαρή μείωση των λιανικών πωλήσεων και την «παραμονή» του φορολογικού πληθωρισμού σε υψηλά επίπεδα, ακόμη και την περίοδο των εκπτώσεων, κάνουν την πρόταση του ελληνικού εμπορίου για υιοθέτηση χαμηλότερου ενιαίου συντελεστή ΦΠΑ πιο επίκαιρη από ποτέ.
Οι εξελίξεις στην αγορά είναι ζοφερές, αφού μια στις τρεις επιχειρήσεις αδυνατούν να αντεπεξέλθουν ακόμα και σε βασικές τους υποχρεώσεις. Ενδεικτικό τούτου είναι ότι 68.000 επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες δεν είχαν υποβάλει περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ το τελευταίο διάστημα, με αποτέλεσμα να απειλούνται με ποινικές διώξεις, ενώ από τις 18.000 που ειδοποιήθηκαν μόνο οι 1235 συμμορφώθηκαν. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της  Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, για το πρώτο δίμηνο του έτους η συρρίκνωση του κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο κατά  11,4% και του όγκου κατά 12,2% αλλά και η κατακόρυφη πτώση του τζίρου σε ορισμένους κλάδους όπως στον κλάδο του αυτοκινήτου, ένδυσης - υπόδησης (25%), επίπλων – ηλεκτρικών ειδών –οικιακού εξοπλισμού (23,2%), φαρμακευτικών προϊόντων – καλλυντικών (22,2%), ακόμα και των τροφίμων και ποτών (12,5%), καταδεικνύουν με επιτακτικό τρόπο την ανάγκη άμεσης αντιμετώπισης της κατάστασης.
Με βάση αυτά τα δεδομένα, η ΕΣΕΕ καλεί την Κυβέρνηση να αναθεωρήσει την τακτική των κινήσεών της και να σκεφτεί τις μετατάξεις αγαθών σε χαμηλότερο συντελεστή ΦΠΑ που θα επιβαρύνουν λιγότερο τον καταναλωτή και θα βελτιώσουν το κλίμα στην αγορά.  Οφείλει να διαβουλευθεί με όλους τους κοινωνικούς φορείς και κυρίως να προχωρήσει σε αλλαγή σχεδίου. Είναι φανερό ότι η ύφεση δεν έχει αγγίξει ακόμα το χαμηλότερο σημείο της και σίγουρα πρόσθετα εισπρακτικά μέτρα δε βοηθούν προς την κατεύθυνση υπέρβασής της.
Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΣΕΕ, συμβάλλοντας στην εξεύρεση μιας αποδοτικής λύσης, επανέρχεται και εμμένει στην πρότασή της για καθιέρωση ενός ενιαίου χαμηλότερου συντελεστή ΦΠΑ σε όλα τα είδη, με την εξαίρεση των βασικών ειδών διατροφής  και φυσικά των τουριστικών υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών εστίασης αλλά και των εισιτηρίων όλων των μέσων μεταφοράς. Σύμφωνα, μάλιστα, με την αναθεώρηση του δείκτη πληθωρισμού η προσαρμογή του «καλαθιού της νοικοκυράς» σε νέους συντελεστές στάθμισης θα μειώσουν τον ελληνικό πληθωρισμό από το 4,5% κοντά στα επίπεδα του ευρωπληθωρισμού (2,8%). Οι όποιες ανατιμήσεις προκύψουν σε προϊόντα και υπηρεσίες από την αύξηση του μέσου συντελεστή από 13% σε 19%, θα υπερκαλυφθούν από τη μείωση των συντελεστών από 23% σε 19%, αλλά και από την αύξηση  της λιανικής κατανάλωσης που μειώθηκε  από τα 65 δις, χωρίς ΦΠΑ, το 2009, στα 61,5 δις  το 2010 και γενικότερα του συνόλου της των πωλήσεων χονδρικού και λιανικού εμπορίου που υπολογίζεται για το 2010 στα 169,6 δις από τα 181,6 δις το 2009. Η μείωση του συνόλου των πωλήσεων χονδρικού και λιανικού εμπορίου κατά 12 δις εκ των οποίων τα 4,5 δις αφορούν στις πωλήσεις λιανικής δείχνει το βάθος της ύφεσης και τις επιπτώσεις της στην αγορά.
Με αυτό το μέτρο του ενιαίου συντελεστή και της διατήρηση ενός χαμηλότερου θα δοθεί μια ανάσα στην αγορά, ενώ ταυτόχρονα δεν θα υπάρξει παρέκκλιση των εσόδων ύψους 18 δις το 2011 από το ΦΠΑ, που  έχουν προϋπολογιστεί από το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης.
Είναι απαραίτητο σε αυτήν την πολύ δύσκολη συγκυρία να αναζητήσουμε τολμηρές λύσεις που θα δώσουν άμεσες απαντήσεις στα προβλήματα που όλοι μας βιώνουμε και θα ταράξουν τα λιμνάζοντα νερά και την απραξία στην αγορά.  Η μέχρι σήμερα φορολογική  πολιτική διατηρεί τη φορολογική ακρίβεια και καταγράφει  οικονομική  επιδείνωση του βιοτικού επιπέδου, πρέπει λοιπόν να τολμήσει η Κυβέρνηση αλλαγές και προτείνουμε να εξετάσει και να επεξεργαστεί τα δύο διαφορετικά σενάρια αλλαγής συντελεστών, όπως αναλυτικά καταγράφονται στον πίνακα που επισυνάπτεται και δείχνουν την κατανάλωση ανά κωδικό δραστηριότητας και τα συγκριτικά στοιχεία με το υφιστάμενο καθεστώς ΦΠΑ.
Η ΕΣΕΕ θεωρεί ότι οι όποιοι ενδοιασμοί  για αναταξινόμηση των συντελεστών ΦΠΑ μπορούν να καμφθούν, αλλά και η τελική έγκριση από την Τρόικα μπορεί να επιτευχθεί, εφόσον αναδειχθεί ότι η εφαρμογή ενιαίου ΦΠΑ είναι μια πρόταση ισοδύναμης δημοσιονομικής απόδοσης.
Το ελληνικό εμπόριο ελπίζει ότι η άμεση εφαρμογή της πρότασης  της ΕΣΕΕ μπορεί να αποτελέσει μια  αποδοτικότερη σύνδεση της φορολογικής πολιτικής με την αναθέρμανση της αγοράς.