Πέμπτη 30 Αυγούστου 2012

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Το «κόστος ανεργίας» στην οικονομία και το εμπόριο.
Εκτιμήσεις του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ.

Η εκτίμηση του κόστους της ανεργίας χαρακτηρίζεται ως εξαιρετικά δύσκολο ή ακόμα και ως αδύνατο εγχείρημα. Και τούτο διότι στην πραγματικότητα, το κόστος της ανεργίας διακρίνεται σε μετρήσιμο, δηλαδή στην κατάληξη κάποιου μεγέθους το οποίο μπορεί με τον έναν ή άλλον τρόπο να προσδιοριστεί ποσοτικά και σε μη μετρήσιμο. Στη δεύτερη κατηγορία ανήκει το κοινωνικό κόστος της ανεργίας, το οποίο εκδηλώνεται με τη διάλυση της οικογένειας, την περιθωριοποίηση του ατόμου  και τη διάρρηξη της κοινωνικής συνοχής, το υψηλό ψυχολογικό κόστος που αντιμετωπίζουν οι άνεργοι καθώς και την απαξίωση των επαγγελματικών ικανοτήτων των ανέργων λόγω της μη συμμετοχής  τους στην παραγωγική διαδικασία. Αν και το μη μετρήσιμο κόστος δεν μπορεί να προσδιοριστεί ποσοτικά, δε σημαίνει καθόλου πως είναι αμελητέο. Τουναντίον, έχουν γίνει πολλές προσπάθειες προσδιορισμού του, αλλά επί του παρόντος η ΕΣΕΕ θα επικεντρωθεί στην εκτίμηση του μετρήσιμου κόστους ανεργίας, και μάλιστα, προς αποφυγή αρνητικών σχολίων, του ελάχιστου «κόστους ανεργίας».
 Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία του ΟΑΕΔ (Ιούλιος 2012) από τους 794.924 εγγεγραμμένους ανέργους μόνον οι 187.273 πληρούσαν τις προϋποθέσεις χορήγησης επιδόματος ανεργίας. Το ελάχιστο επίδομα ανεργίας έχει καθοριστεί από τις 12/03/2012 στα 360 ευρώ, προσαυξημένο κατά 10% για κάθε εξαρτημένο μέλος της οικογένειας. Συνεπώς, το ελάχιστο κόστος για τον ΟΑΕΔ ανέρχεται μηνιαίως σε 67,4 εκ. ευρώ.
(187.273 επιδοτούμενοι x 360 ευρώ για το ελάχιστο επίδομα = 67.418.280 ευρώ σε μηνιαία βάση.) Με δεδομένο τους αυξητικούς ρυθμούς ανεργίας και χωρίς να συνυπολογίσουμε τα εορταστικά επιδόματα ανεργίας, τότε είναι πλέον βέβαιο πως το ετήσιο κόστος του ΟΑΕΔ για την καταβολή του επιδόματος ανεργίας ξεπερνάει τα 808,8 εκ. ευρώ. (12 μήνες x 67,4 εκ. ευρώ  καταβολές ΟΑΕΔ για επιδόματα ανεργίας= 808,8 εκ. ευρώ ανά έτος, για την καταβολή επιδομάτων ανεργίας).
 Η ανεργία όμως εμπεριέχει και έμμεσο κόστος όπως κόστος ευκαιρίας ή εναλλακτικό κόστος, οι πόροι δηλαδή που χάνει το κράτος από μειωμένες εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία αφού ούτε οι άνεργοι αλλά ούτε και οι δυνητικοί εργοδότες τους καταβάλλουν εισφορές. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΙΝ.ΕΜ.Υ. της ΕΣΕΕ οι απώλειες των ασφαλιστικών ταμείων με βάση το νέο κατώτατο μισθό ξεπερνούν τα 3,8 δις ευρώ ετησίως. Βέβαια, υπάρχει και το επιχείρημα πως καμία οικονομία δεν έχει κατορθώσει να παρουσιάσει μηδενικούς ρυθμούς ανεργίας. Αντίθετα, έχει παρατηρηθεί πως το μέγεθος της ανεργίας σε κάθε οικονομία κινείται μακροχρόνια  γύρω από ένα ποσοστό, το οποίο ονομάζεται «φυσικό ποσοστό» ανεργίας, και το οποίο δεν μπορεί να μηδενιστεί.
Αναλυτικότερα, με το ποσοστό ανεργίας στο 23,1% και με το αποδεκτό «φυσικό ποσοστό» ανεργίας της ελληνικής οικονομίας να κυμαίνεται στο 4%, τότε αφαιρώντας την ανεργία που θα είχαμε ούτως ή άλλως, ανεξάρτητα από την εμφάνιση της κρίσης οι ελάχιστες απώλειες των ασφαλιστικών ταμείων «περιορίζονται» στα 3,14 δις ευρώ.
Με την παραδοχή πως το ποσοστό της ανεργίας στην αρχή της κρίσης το 2009 ήταν καταχρηστικά στα επίπεδα του 8%, τότε οι απώλειες για τα ασφαλιστικά ταμεία που θα μπορούσαν να αποδοθούν αποκλειστικά στην τελευταία τριετία της κρίσης, περιορίζονται ακόμα περισσότερο στα 2,5 δις ευρώ ετησίως.




Εκτός ωστόσο από τις άμεσες καταβολές των επιδομάτων ανεργίας και τις απώλειες των ασφαλιστικών ταμείων –αναφερόμενοι πάντα στο μετρήσιμο κόστος-τότε στις παρενέργειες της ανεργίας θα πρέπει να προστεθεί η μείωση των καταθέσεων κατά 27,8%, η οποία έχει σαν αποτέλεσμα τη ραγδαία επιδείνωση των οικονομικών μεγεθών των τραπεζών και την ουσιαστική τους πλέον άρνηση να παράσχουν ρευστότητα στις επιχειρήσεις και εν τέλει στην αγορά εργασίας.
Παράλληλα, η μείωση του συνόλου της ιδιωτικής κατανάλωσης από το 2008 έως το 2012 κατά  65 δις εκ των οποίων τα 29 δις αφορούν στο λιανεμπόριο, έχει ως συνέπεια αφενός για το κράτος μικρότερα έσοδα από την επιβολή του ΦΠΑ και αφετέρου για τον επιχειρηματικό κόσμο, μικρότερους κύκλους εργασιών, χαμηλότερα έσοδα και τελικά οριστική έξοδο από την αγορά. Και βέβαια, τα λουκέτα μπορεί να μεταφράζονται σε κλειστά καταστήματα, απώλειες ενοικίων, πτώση στα έσοδα οργανισμών κοινής ωφέλειας (ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ), απαξίωση της ακίνητης περιουσίας κλπ, όμως κυρίως πυροδοτούν τα απαγορευτικά υψηλά επίπεδα της ανεργίας.
Συνοψίζοντας τα παραπάνω, το ελάχιστο ετήσιο κόστος για την ελληνική οικονομία ξεπερνά τα 3,95 δις ευρώ. Τα 3,14 δις ευρώ είναι η εκτίμηση της ελάχιστης απώλειας των ασφαλιστικών ταμείων που οφείλεται στην οικονομική κρίση, συν τα 0,809 δις ευρώ από την καταβολή των επιδομάτων ανεργίας από τον ΟΑΕΔ, ισούνται με τα 3,95 δις ευρώ του ετήσιου ελάχιστου κόστους ανεργίας. Σημειώνεται δε, πως ο υπολογισμός αυτού του κόστους  έχει βασιστεί στο νέο χαμηλότερο κατά 22% κατώτατο μισθό καθώς και στο χαμηλότερο επίδομα ανεργίας, χωρίς να προσμετράται το κοινωνικό και ψυχολογικό κόστος της ανεργίας, αλλά ούτε τα λουκέτα που πολλαπλασιάζονται στην αγορά εξαιτίας της βαθιάς ύφεσης.
Αντίστοιχα το ελάχιστο κόστος της ανεργίας για το εμπόριο υπολογίζεται από την απώλεια εισφορών στον ΟΑΕΕ και το ποσό καταβολής των επιδομάτων ανεργίας σε άνεργους αυταπασχολούμενους και πρώην εργοδότες. Οι απώλειες των εισφορών από τις 68.000 επιχειρήσεις που έχουν ήδη κλείσει ετησίως ανέρχεται σε 706.782.000 ευρώ, ενώ το ποσό αυτό  αυξάνεται λόγω του ρυθμού αύξησης των λουκέτων και φυσικά δεν περιλαμβάνει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των εμπόρων που έχουν κλείσει τα καταστήματα τους.
Εκτιμάται μάλιστα πως 1 στους 2 εμπόρους έχει  μετατραπεί σε οφειλέτη του ΟΑΕΕ και είναι χωρίς ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη εξαιτίας της μη θεώρησης του βιβλιαρίου ασθενείας, κάτι που βεβαίως απαιτεί άμεση λύση.
Τα επιδόματα ανεργίας από την απώλεια θέσεων εργασίας από την αρχή του 2012 στον κλάδο του εμπορίου υπολογίζονται σε 46.522. Άρα το κόστος από την καταβολή των επιδομάτων ανεργίας από τον ΟΑΕΔ είναι  το ελάχιστο 201.000.000 ευρώ.
Θα μπορούσαμε επομένως να προσδιορίσουμε το ελάχιστο μετρήσιμο «κόστος ανεργίας» του εμπορίου στο ποσό των 907.782.000 ευρώ. Από τα 4 δις λοιπόν του συνολικού  κόστους της ανεργίας, σχεδόν το 1δις ετησίως, αφορά στο εμπόριο, επιβεβαιώνοντας έτσι το ποσοστό 25% της συμμετοχής του κλάδου του εμπορίου στην απασχόληση.
Με δεδομένη την παραπάνω δυσμενή κατάσταση και την νέα σκληρή οικονομική πραγματικότητα, η ΕΣΕΕ ξεκίνησε και ολοκληρώνει ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο πρόγραμμα αποτύπωσης της κατάστασης, της εξέλιξης και των επιπτώσεων της ανεργίας ειδικότερα για τους εμπόρους που αναγκάστηκαν να κλείσουν την επιχείρησή τους ή αναμένεται να την κλείσουν εντός των επόμενων μηνών λόγω κρίσης, με σκοπό οι μεν να επανέλθουν στην αγορά και οι δε να μην την  εγκαταλείψουν.
Η ΕΣΕΕ θεωρεί αναπόσπαστο μέρος των εμπόρων που εκπροσωπεί και όλους εκείνους που αναγκάστηκαν να κλείσουν τις επιχειρήσεις τους λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά εξακολουθούν να  ενδιαφέρονται να συνεχίσουν  την εμπορική δραστηριότητα. 
Μέσω της έρευνας της απασχόλησης του εμπορικού κόσμου, προκύπτουν εξαιρετικά ανησυχητικά συμπεράσματα για τη δυναμική της ανεργίας στο χώρο του εμπορίου, αλλά και συγκεκριμένες χρήσιμες προτάσεις για δραστικό περιορισμό των «εμπόρων σε ανεργία».


                                                                                                                             Εκ του Συλλόγου

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


«Την υπογραφή Υπουργικής Απόφασης για την άμεση ενεργοποίηση του Ειδικού Λογαριασμού Ανεργίας ζητά η ΕΣΕΕ»

Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου, απέστειλε σήμερα επιστολή προς τον Υπουργό Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Ιωάννη Βρούτση με την οποία ζητάει την άμεση απόδοση επιδόματος ανεργίας στους εμπόρους και στους λοιπούς ελεύθερους επαγγελματίες.
Μεταξύ άλλων, στην επιστολή της η ΕΣΕΕ αναφέρει ότι, με το άρθρο 44 ν. 3986/2011, συστάθηκε στον ΟΑΕΔ ο Ειδικός Λογαριασμός Ανεργίας υπέρ των Αυτοτελώς και Ανεξαρτήτως Απασχολουμένων, με σκοπό την χορήγηση επιδόματος ανεργίας για όσους εμπόρους και ελεύθερους επαγγελματίες κλείνουν τις επιχειρήσεις τους. 
Με την ίδια διάταξη θεσπίστηκε και μηνιαία εισφορά ύψους 20 € το δίμηνο, που καταβάλλεται από όλους τους εμπόρους και τους ελεύθερους επαγγελματίες υπέρ του συγκεκριμένου λογαριασμού.  Η ΕΣΕΕ από την αρχή χαιρέτισε την εισαγωγή της διάταξης αυτής, η οποία ήρθε να υλοποιήσει ένα πάγιο αίτημα του εμπορικού κόσμου και να καλύψει μία χρόνια αδικία κατά των ανθρώπων του ελεύθερου επαγγέλματος, έναντι των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα.
Έκτοτε ωστόσο, έχει παρέλθει ένας χρόνος και – ενώ ο λογαριασμός συνεχίζει να ενισχύεται – δεν εκδόθηκε ποτέ η απαιτούμενη για την κατανομή του βοηθήματος Υπουργική Απόφαση.  Ως αποτέλεσμα αυτής της ολιγωρίας, στο λογαριασμό έχουν αποτεθεί από το υστέρημα των εμπόρων και ελευθέρων επαγγελματιών – και μάλιστα εν καιρώ βαθιάς κρίσης και παρατεταμένης ύφεσης – πολλές δεκάδες εκατομμυρίων ευρώ, ενώ ο κοινωνικός σκοπός για τον οποίο θεσπίστηκε δεν έχει αρχίσει ακόμη να λειτουργεί και ο άνεργος έμπορος μένει ακάλυπτος μόλις κλείσει την επιχείρησή του.
Για το λόγο αυτό, η ΕΣΕΕ ζήτησε την άμεση έκδοση της απαιτούμενης Υπουργικής Απόφασης, η οποία, σύμφωνα με δημοσιεύματα, προβλέπει επιδόματα ανεργίας ύψους από 360 € το μήνα και μέχρι 3.000 € το χρόνο για τον έμπορο που αποδεδειγμένα έκλεισε την επιχείρησή του.  Ο δικαιούχος πρέπει να πληροί ειδικότερους όρους ή προϋποθέσεις για την υπαγωγή του στην καλυπτόμενη από τον Λογαριασμό κατηγορία και να χαρακτηριστεί ως άνεργος.
Η ΕΣΕΕ είναι σύμφωνη στην πρόβλεψη όρων υπαγωγής, που θα ισχύουν για τον δικαιούχο του βοηθήματος,  με την προϋπόθεση ότι  ο συγκεκριμένος Λογαριασμός θα ενεργοποιηθεί άμεσα και η καταβολή του επιδόματος θα έχει αναδρομική ισχύ από 1-1-2012. 
Επίσης, με την επιστολή της, η Συνομοσπονδία ζήτησε να ρυθμιστεί άμεσα το πρόβλημα που έχει ήδη θέσει, ήτοι το μέγα θέμα της κάλυψης με όλες τις παροχές υγείας των οφειλετών του ΟΑΕΕ, όπου υπολογίζεται ότι σήμερα, 1 στους 2 εμπόρους έχει ήδη ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τον ΟΑΕΕ και είναι – αυτός και η οικογένειά του – χωρίς ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη, εξαιτίας της μη θεώρησης του βιβλιαρίου ασθενείας του ΟΑΕΕ.
Εκ του Συλλόγου

Πέμπτη 23 Αυγούστου 2012

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ



ΘΕΜΑ:  ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΑΞΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΕΜΠΟΡΙΟΥ.


     Μόνιμη επιχείρηση (σκούπα) κατά του παραεμπορίου, μέσω της δημιουργίας ενός ειδικού συντονιστικού κέντρου προωθεί το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
     Όπως έγινε γνωστό μετά την 3ωρη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε εχθές στο Υπουργείο, με την συμμετοχή όλων των συναρμόδιων Υπουργείων και εμπλεκομένων φορέων (Εμπορικών Συλλόγων, Επιμελητηρίων, τελωνίων κλπ), το συντονισμό αυτού του ¨θαλάμου επιχ/σεων κατά του παραεμπορίου¨ θα αναλάβει ο Γενικός Γραμματέας εμπορίου Στ.  Κομνηνός.



 Εκ του συλλόγου 

ΕΜΠΟΡΟΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΑΓΙΟΥ ΜΑΜΑΝΤΟΣ


                                                                                             Ν. Μουδανιά 23/08/2012
                                                                                               Αρ. πρωτ.: 212

          
                                                                                                                                     ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:
§   ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ  ΧΑΛ/ΚΗΣ 
ΚΟ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ                                             
§     ΔΙΟΙΚΗΤΗ Α.Τ. Ν. ΜΟΥΔΑΝΙΩΝ

Κύριοι,

     Ενόψει  της Εμποροπανήγυρις του Αγίου Μάμαντος, ο Εμπορικός Σύλλογος Ν. Μουδανιών, θεωρεί καθήκον του να υπενθυμίσει στις αρχές του τόπου,                     το Νομικό πλαίσιο που πρέπει να εφαρμόζεται σε παραδοσιακές γιορτές, πανηγύρια, λαϊκές αγορές κ.λ.π.
Άρθρο 2 ν.2323/1995 

     Επισημαίνουμε, δύο απαραίτητα στοιχεία:
1)      Κατοχή άδειας λειτουργίας, συνοδευόμενη από ταμειακή μηχανή
2)      Χρονική διάρκεια του παραδοσιακού πανηγυριού, σύμφωνα με την παραπάνω Νομοθεσία.

ΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ – ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΕΛΩΝ


Η Ιστορική Λαογραφική Εταιρία Ν. Μουδανιών ‘ΒΙΘΥΝΙΑ’  διοργανώνει για τα μέλη της 5ήμερη εκδρομή στην Κεφαλονιά – Ιθάκη 10-14 Σεπτεμβρίου με το πρακτορείο Halkidiki tours  της κα Αράπογλου

Η τιμή συμμετοχής 250€

Λεωφορείο καθ’ όλη την διάρκεια της εκδρομής
4 διανυκτερεύσεις στο ξενοδοχείο IRRINA  β’ κατ. με πρωινό
Τις εκδρομές περιηγήσεις που αναφέρονται στο πρόγραμμα
Τα εισιτήρια πλοίου Κυλλήνη-Κεφαλονιά-Κυλλήνη
Ασφάλεια αστικής ευθύνης
Αρχηγό γραφείου

Δεν περιλαμβάνει
Εισόδους σε μουσεία-γεύματα-κρουαζιέρα στην Ιθάκη

Δηλώσεις συμμετοχής θα γίνονται δεκτές στην πρόεδρο κ. Καρατζά Ελένη τηλ: 2373021191 και 6945321951    και στην Γραμματέα κ. Χατζηαθανασίου Ελένη τηλ: 2373021743  και 6978281936      μέχρι 30/08/2012 και με προκαταβολή 120€ κατά άτομο.
Σε περίπτωση που δεν συμπληρωθεί ο απαιτούμενος αριθμός ατόμων, τότε θα γίνουν δεκτά και μη μέλη και φίλοι της Λαογραφικής Εταιρίας.

ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΕΣ ΓΕΥΣΕΙΣ - ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ


Η Ιστορική Λαογραφική Εταιρία Ν. Μουδανιών ‘ΒΙΘΥΝΙΑ’ καλεί τα μέλη της στην εκδήλωση που θα γίνει στις 27 Αυγούστου και ώρα 7.30μ.μ στον χώρο του Μουσείου

Η εκδήλωση περιλαμβάνει ζωντανή παραδοσιακή μουσική, χορό και ποτό (τσιπουρο-κρασί)

Από εσάς ζητάμε να βάλετε την τέχνη σας και την διάθεση σας για να μαγειρέψετε φαγητά με Μικρασιάτικες γεύσεις


Όσες από εσάς θέλετε μπορείτε να, να το δηλώσετε στην πρόεδρο κ Καρατζά Ελένη τηλ:2373021191  και  6945321951  και στην Γραμματέα κ Χατζηαθανασίου Ελένη τηλ: 2373021743  και  6978281936   

Δευτέρα 20 Αυγούστου 2012

ΕΜΠΟΡΟΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΑΓΙΟΥ ΜΑΜΑ



 
Προς Δήμο Ν. Προποντίδας

Κοινοποίηση: Δήμαρχο
                                                                                                Κο Δαμιανό Ιορδανίδη

Αντιδήμαρχο
                                                                                                Κο Καρρά Εμμανουήλ
 
ΘΕΜΑ: Εμποροπανήγυρις Αγίου Μάμα

Κύριοι,

     Πλησιάζει η εμποροπανήγυρις του Αγ. Μάμαντος  και ο Εμπορικός Σύλλογος Ν. Μουδανιών προτείνει να ακολουθήσετε το νομικό πλαίσιο (άρθρο 2 Ν. 2323/1995), όσον αφορά στην εμποροπανήγυρη, παζάρια, λαϊκές αγορές κλπ.
     Επισημαίνουμε τηνκατοχή άδειας λειτουργίας που πρέπει να διαθέτουν όλοι όσοι συμμετέχουν στην εμποροπανήγυρη, καθώς επίσης και την χρονική διάρκεια κατά την οποία θα λειτουργούν.

Εκ του Συλλόγου  

Πέμπτη 9 Αυγούστου 2012

Η ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΤΗΣ ΕΠΟΜΕΝΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΜΕΤΡΩΝ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ


Το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης σε μια προσπάθεια αντιστροφής του κλίματος και των διαθέσεων των δανειστών μας, αλλά κυρίως για να αποσπάσει  μία θετική έκθεση αξιολόγησης από την Τρόικα, που θα οδηγήσει στην καταβολή  της επόμενης δόσης, θα συμφωνήσουμε με την άποψη ότι έδωσε «γη και ύδωρ».
Εξαρχής οι δύο πλευρές γνώριζαν, εξαιτίας της αδράνειας που παρατηρήθηκε το διάστημα του χαμένου εκλογικού τριμήνου, ότι  η έκθεση αξιολόγησης δεν θα μπορούσε να είναι θετική. Ο έλεγχος προόδου του ανώτατου κλιμακίου της Τρόικα, άφησε για άλλη μια φορά την ελληνική οικονομία μετεξεταστέα, με το επόμενο και ίσως τελικό τεστ να μετατίθεται για τον Σεπτέμβριο.
Η εξειδίκευση και το τελικό κλείδωμα των νέων μέτρων των 11,6 δις που θα λάβει χώρα στις αρχές Σεπτεμβρίου, θεωρητικά θα ξεκλειδώσει την εκταμίευση και την καταβολή της δόσης των 31,5 δις. Μέχρι τότε, το δημόσιο θα καλύψει τις ανάγκες του με έντοκα γραμμάτια 4-6 δις από το EFSF, εκ των οποίων με τα 3,2 δις θα αποπληρωθεί το ομόλογο της ΕΚΤ που λήγει στις 20/8/12.
Τα ερωτήματα που εύλογα γεννώνται είναι : Κατά πόσο αυτά τα μέτρα επαρκούν; Tι θα γίνει σε περίπτωση αποκλίσεων με δεδομένη την φοροαδυναμία νοικοκυριών και επιχειρήσεων; Mε ποιο τρόπο θα χρησιμοποιηθούν αυτά τα μέτρα για να ξεπεραστεί το τείχος της επαναδιαπραγμάτευσης που έχει σηκωθεί; Ποια θα είναι απέναντι στην χώρα μας η μελλοντική στάση των, παραδοσιακά, ευρωπαίων φίλων μας λόγω των δικών τους εσωτερικών προβλημάτων;  
Το καλό σενάριο για την χώρα μας είναι η διετής επιμήκυνση της δημοσιονομικής προσαρμογής και η προϋπόθεση ένταξης των 50 δισ. ευρώ του δανείου, που προορίζεται για την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών, στο απευθείας πρόγραμμα του μόνιμου μηχανισμού στήριξης ESM. Αυτό πρέπει να είναι το αποτέλεσμα της επαναδιαπραγμάτευσης ώστε το κουρεμένο ελληνικό χρέος να μειωθεί από το 125% στο 100% του ΑΕΠ και να μπορέσει να καταστήσει όλο το ελληνικό πρόγραμμα βιώσιμο.
Οι αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στις διαρθρωτικές αλλαγές και στις πραγματικές μεταρρυθμίσεις, οι αστοχίες σε έσοδα και δαπάνες, οι ανύπαρκτες ιδιωτικοποιήσεις, οι παρατάσεις κλεισίματος οργανισμών αλλά και η αναδιάρθρωση των ΔΕΚΟ, αφήνουν πολλές εκκρεμότητες και όσο περνά ο καιρός το πακέτο μέτρων γίνεται μεγαλύτερο και βαρύτερο, ενώ αυξάνονται συνεχώς οι απαιτήσεις περικοπών σε μισθούς και συντάξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.
Μέχρι σήμερα εκτός από έλλειψη διαπραγματευτικής δύναμης, δεν είχαμε ένα ρεαλιστικό εθνικό σχέδιο ανασυγκρότησης, ενώ λανθασμένα δείχναμε ότι είμαστε μια χώρα ανεπίδεκτη σε μεταρρυθμίσεις, όταν σε χρόνο ρεκόρ έχουμε υποστεί πολύ περισσότερες αναδρομικές και βίαιες αλλαγές τρόπου ζωής, από όσες θα έπρεπε να κάνουμε σταδιακά την τελευταία δεκαετία.
Οι διαθέσεις της κοινής γνώμης των εταίρων μας του Βορρά από τις ομοβροντίες δηλώσεων κυρίως στη Γερμανία, Φιλανδία, Ολλανδία και Αυστρία φαίνεται να είναι υπέρ της εξόδου μας από την Ευρωζώνη, ενώ οι Ευρωπαϊκές Κυβερνήσεις προειδοποιούν ότι στο μέλλον θα μας δώσουν «παροχές μόνο με αντιπαροχές», χωρίς βεβαίως να διευκρινίζουν ποιες είναι αυτές.
Οι περικοπές δαπανών 11,6 δις ευρώ που αναζητούνται για την διετία 2013–14 από ισοδύναμα μέτρα θα προέρχονται κυριώς από μειώσεις 5,6 δις σε συντάξεις, μισθούς, εφάπαξ και επιδόματα, από περικοπές 3,2 δις στις δαπάνες άμυνας 1 δις, υγείας 1,7 δις και παιδείας  500 εκ., καθώς και από την εξοικονόμηση 2,8 δις από Δημόσια Διοίκηση 1,2 δις, ΔΕΚΟ 1 δις, ΟΤΑ 1,1 δις, Δημόσιες Επενδύσεις 300 εκ. και τέλος από επιπλέον φόρους 300 εκ. ευρώ.

Δηλώσεις Προέδρου ΕΣΕΕ κ. Βασίλη Κορκίδη:
«Μετά από μια διετή περίοδο υπερβολικών απαιτήσεων, όλοι νιώθουμε  εξαντλημένοι, ενώ κάθε νέο μέτρο που απαιτείται από μια κοινωνία που δεν έχει τίποτα άλλο να δώσει είναι πραγματικά επώδυνο. Τα μέτρα μείωσης των δαπανών που ακόμα δεν έχουν κλειδώσει, θα είναι λάθος, να αναζητηθούν και να υποκατασταθούν με ισοδύναμα μέτρα πρόσθετης φορολογικής απόδοσης.
Η αντιστροφή του αρνητικού κλίματος σε 30 ημέρες, σίγουρα δεν είναι εύκολη υπόθεση, ιδιαίτερα όταν πρέπει να συνοδεύεται από ενέργειες και όχι από υποσχέσεις. Οι εύθραυστες ισορροπίες απαιτούν ιδιαίτερες αποφάσεις και το δύσκολο είναι να μπορέσει ο Πρωθυπουργός στις επικείμενες καθοριστικές συναντήσεις του με Γιούνκερ, Μέρκελ, Ολάντ και Λαγκάρντ, το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου, να αποκαταστήσει την αξιοπιστία μας, να κερδίσει την εμπιστοσύνη τους και να επιτύχει την επιμήκυνση των δύο ετών που χρειαζόμαστε στην εφαρμογή του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής.
Οι άνθρωποι της αγοράς έχουμε εδώ και καιρό συνειδητοποιήσει ότι η όποια αποτυχία σημαίνει διακοπή βοήθειας από τον μηχανισμό στήριξης, εξαναγκασμό της Ελλάδας σε παύση πληρωμών, αποχώρηση από το κοινό νόμισμα, εξαθλίωση των νοικοκυριών, εξουθένωση της αγοράς, λουκέτα στις μισές επιχειρήσεις  και επιστροφή του βιοτικού μας επιπέδου σε  εποχές φτώχειας.  
Σίγουρα κουραστήκαμε όλοι στο εσωτερικό και ίσως κουράσαμε κάποιους στο εξωτερικό, όμως σε καμία περίπτωση δεν είναι η αποτυχία το σενάριο της επόμενης ημέρας που θέλουμε για την χώρα μας και αυτή την κατάληξη οι ανθρωποί της αγοράς και του ελληνικού εμπορίου παλεύουμε καθημερινά πολύ σκληρά να αποφύγουμε.»

Εξειδίκευση των επιπτώσεων των μέτρων στην Αγορά
Τα εισπρακτικά μέτρα των 11,6 δισ. ευρώ συνεπάγονται και την στέρηση του συγκεκριμένου ποσού από την αγορά. Με άλλα λόγια, τα 11,6 δισ. ευρώ, αντί να καταλήξουν στην κατανάλωση ώστε να κινηθεί η ήδη τελματωμένη αγορά, θα εισπραχθούν από τους Έλληνες καταναλωτές ώστε να πληρωθούν οι πιστωτές της χώρας, με τη δικαιολογία της ισορρόπησης της οικονομίας σε χαμηλότερο επίπεδο. Σημειώνεται δε, πως οι δαπάνες κατανάλωσης δημιουργούν πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα σε μια οικονομία ώστε στις «καλές εποχές» η οικονομία να καλπάζει ενώ σε περιόδους «διορθωτικής προσαρμογής» μείωση της κατανάλωσης σημαίνει και πολλαπλάσια πτώση της ζήτησης και του ΑΕΠ, εγκλωβίζοντας την οικονομία σε έναν ατέρμονα βρόγχο ύφεσης, αποπληθωρισμού και ανεργίας. Τέλος, δεν θα πρέπει να διαφύγει της προσοχής μας ότι ήδη οι οφειλές του ελληνικού Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα ξεπερνούν τα 6,8 δισ. ευρώ, στερώντας από τις ελληνικές επιχειρήσεις πολύτιμη ρευστότητα και συνεισφέροντας στην καθυστέρηση πληρωμών προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία.
Ο Πίνακας με στοιχεία της Eurostat που ακολουθεί εκτιμά τη διαμόρφωση των Δαπανών τελικής κατανάλωσης σε εκατομμύρια Μονάδες Αγοραστικής Ισοδυναμίας PPS, ώστε να λαμβάνονται υπόψη οι διαφορετικές τιμές που διαμορφώνονται σε κάθε χώρα. Σε όλες τις χώρες παρατηρείται πτώση των Δαπανών Κατανάλωσης το 2009 αλλά μόνο στην Ελλάδα η πτώση αυτή συνεχίζεται μέχρι και το 2013, ανελλιπώς για κάθε έτος. Τα μέτρα των 11,6 δισ. ευρώ που σχεδιάζονται από την ελληνική κυβέρνηση δεν έχουν ληφθεί υπόψη στους υπολογισμούς της Eurostat γεγονός που αναμένεται να οδηγήσει σε αναθεώρηση επί το χείρον τις προβλέψεις της για το 2013. Σύμφωνα μάλιστα με τις πλέον μετριοπαθείς εκτιμήσεις του ΙΝ.ΕΜ.Υ. της ΕΣΕΕ, μετά τα νέα μέτρα η τελική κατανάλωση αναμένεται να μειωθεί κατά τουλάχιστον 9,9 δις σε PPS, φέρνοντας το επίπεδο των δαπανών κατανάλωσης στο επίπεδο του 2004, αν όχι παλαιότερα. Αν το σενάριο αυτό επιβεβαιωθεί, τότε οι δαπάνες κατανάλωσης στην Ελλάδα θα έχουν σωρευτικά μειωθεί κατά 16,6 % από το 2008 σε  PPS, σε αντίθεση με όλες τις άλλες χώρες της Ευρωζώνης.


Πίνακας : Δαπάνες Τελικής Κατανάλωσης
(σε εκατομμύρια Μονάδες Αγοραστικής Ισοδυναμίας, ΡΡS)

Χώρα/ έτος
2000
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Ευρωζώνη
5.182.494
5.889.750
6.168.114
6.462.505
6.762.426
6.888.198
6.723.345
6.953.534
7.119.980
:
:
Ιρλανδία
60.121
78.230
84.088
92.005
103.696
103.221
94.787
97.228
97.121
97.818
99.292
Ελλάδα
157.587
196.427
198.902
210.646
220.946
235.700
232.462
229.496
217.187
207.914
206.465
(196.565)*
Ισπανία
573.141
706.493
753.610
822.699
889.159
905.854
862.112
888.792
903.443
899.025
902.310
Ιταλία
997.156
1.056.243
1.098.372
1.152.215
1.206.957
1.236.287
1.194.927
1.213.629
1.256.630
1.268.961
1.281.764
Πορτογαλία
130.594
148.111
162.035
169.478
177.464
180.025
174.247
182.097
178.938
173.559
174.047
Πηγή: Eurostat, *: Εκτίμηση ΙΝ.ΕΜ.Υ. –ΕΣΕΕ μετά την υιοθέτηση των νέων μέτρων

Τετάρτη 8 Αυγούστου 2012

ΓΕΝΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΕΜΠΟΡΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΟΡΟΚΑΡΤΑ


Αγαπητοί Συνάδελφοι,
       Όπως ήδη γνωρίζετε,η κάρτα Αποδείξεων (ΦΟΡΟΚΑΡΤΑ) είναι μία μαγνητική κάρτα που χορηγείται στους φορολογούμενους πολίτες -φυσικά πρόσωπα με στόχο τη χρησιμοποίησή της για την καταγραφή των στοιχείων των αποδείξεων λιανικής πώλησης και παροχής υπηρεσιών (αποδείξεις δαπανών). Η χρήση της έχει τυπικά τεθεί σε ισχύ από τις 3 Οκτωβρίου 2011. Στόχος της κάρτας αποδείξεων είναι η διευκόλυνση των πολιτών, απαλλάσσοντάς τους  από τη συλλογή και την καταμέτρηση των αποδείξεων και την υποβολή στις αρμόδιες αρχές για φορολογικούς λόγους. Σχεδιάστηκε για να βοηθήσει τους φορολογούμενους στη συλλογή και υποβολή αποδείξεων για φορολογικούς λόγους (έκπτωση φόρου εισοδήματος) και η χρήση της είναι προαιρετική. Με την Φοροκάρτα παρακάμπτεται η διαδικασία καταχώρησης ή αποστολής των αποδείξεων, καθώς όλα τα στοιχεία της συναλλαγής αποστέλλονται από τον εκδότη της απόδειξης (επιχείρηση / επιτηδευματία) στο Υπουργείο Οικονομικών, μέσω της Συσκευής Αποδοχής Πιστωτικών ή/και Χρεωστικών Καρτών (POS), αυτόματα. Έτσι, στο τέλος του χρόνου αποφεύγετε το χρόνο που απαιτείται για το μέτρημα και την άθροιση των αποδείξεων. Ταυτόχρονα, ο φορολογούμενος έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί τις συναλλαγές που κατέγραψε στη μερίδα του (στον Α.Φ.Μ. του) μέσω της ειδικής εφαρμογής στην ιστοσελίδα της Γ.Γ.Π.Σ.

Τι εξοπλισμό χρειάζεται η επιχείρηση και ποιο είναι το κόστος; 
Η Κάρτα Αποδείξεων δεν απαιτεί συμπληρωματικό εξοπλισμό πέραν ενός συμβατού τερματικού Point of Sales (POS), που χρησιμοποιείται για τις πιστωτικές κάρτες των τραπεζών και αυτό αποτελεί το μοναδικό κόστος. Μετά την έκδοση της απόδειξης η κάρτα περνά από το POS και πληκτρολογείται το ποσό της συναλλαγής. Ο χρόνος που απαιτεί η πίστωση της Κάρτας Αποδείξεων είναι ελάχιστος και η εκτύπωση του αποδεικτικού βεβαιώνει στον πελάτη  ότι του πιστώθηκε το συνολικό ποσό  των αγορών του σωστά.
 
Πώς μπορεί ένας ιδιοκτήτης καταστήματος (επιτηδευματίας – έμπορος) να αποκτήσει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης των πελατών του μέσω χρησιμοποίησης  της κάρτας αποδείξεων;  

Η Συσκευή Αποδοχής Πιστωτικών και Χρεωστικών Καρτών (POS) διατίθενται από τις Τράπεζες και την ελεύθερη αγορά. Στην παρούσα μορφή η Κάρτα Αποδείξεων "διαβάζεται" μόνο από POS τα οποία εξυπηρετούν πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες. Επίσης, οι επαγγελματίες μπορούν να δέχονται την Κάρτα Αποδείξεων και μέσω Web POS από Τράπεζες και Ιδρύματα Πληρωμών που παρέχουν αυτή την υπηρεσία.
Πώς μπορεί να ενημερώσει κάποιος τους πελάτες του ότι η επιχείρησή του δέχεται την κάρτα αποδείξεων;
Στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.gsis.gr/karta/Card_material.html στην ηλεκτρονική διεύθυνση κάθε επαγγελματίας μπορεί να βρει υλικό σήμανσης του καταστήματος του καθώς και κάθε συμπληρωματική οδηγία για την χρήση και υποδοχή της κάρτας αποδείξεων.
Ποιος ο ρόλος των Τραπεζών στη χρήση της φοροκάρτας για επαγγελματίες;

Επιλεγμένες Τράπεζες συμμετέχουν στη δράση, σε μια συνολική εθνική προσπάθεια καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, διαθέτοντας τα υποκαταστήματά τους για τη διανομή της Κάρτας Αποδείξεων αλλά και αναλαμβάνοντας την εκτύπωση των καρτών που διανέμουν, την ενημέρωση των Συσκευών Αποδοχής Πιστωτικών και Χρεωστικών Καρτών (POS) και την αποστολή των συναλλαγών στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Με αυτό τον τρόπο η Κάρτα Αποδείξεων διανέμεται χωρίς επιπλέον δαπάνη για τον φορολογούμενο, είναι εύκολη η απόκτησή της σε όλη την Ελλάδα και δεν επιβαρύνει την οποιαδήποτε επιχείρηση.

Συμπληρωματικές πληροφορίες

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία έχουν ενεργοποιηθεί περίπου 65.000 κάρτες αποδείξεων, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί 25.000 συναλλαγές αξίας 1,1 εκ. ευρώ. Τα στοιχεία που καταγράφονται και συλλέγονται από την κάθε συναλλαγή είναι ο χρόνος της αγοράς, ο ΑΦΜ της επιχείρησης, ο αριθμός της κάρτας και το συνολικό ποσό, χωρίς ανάλυση του είδους της συναλλαγής.
Η διαδεδομένη χρήση της φοροκάρτας στο μέλλον θα δώσει την δυνατότητα στο Υπουργείο Οικονομικών να γνωρίζει τα στοιχεία του τζίρου, της απόδοσης του ΦΠΑ και της δήλωσης της επιχείρησης, ενώ θα αποτελεί την βάση πληροφόρησης διενέργειας ηλεκτρονικών διασταυρώσεων.
Προς το παρόν, η  χρήση της κάρτας αποδείξεων τόσο για τον καταναλωτή όσο και για την εμπορική επιχείρηση είναι προαιρετική και εναπόκειται στον κάθε επιτηδευματία να αποφασίσει εάν επιθυμεί η επιχείρησή του να διαθέτει την παροχή υπηρεσιών της φοροκάρτας.  


Εκ του Συλλόγου