Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2011

ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΞΑΠΑΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ


 
                                                                                                                  Ν. Μουδανιά 2/12/2011                                                    


ΤΗΛΕΑΝΤΙΓΡΑΦΗΜΑ

Θέμα:
Εμπορική εξαπάτηση στην Κίνα

Η εμπορική εξαπάτηση είναι συχνό φαινόμενο στην Κίνα και το τελευταίο διάστημα έχουν πληθύνει οι περιπτώσεις που καταγγέλλονται στο Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Πεκίνου.
Η εξαπάτηση αφορά επιχειρήσεις και ιδιώτες και συνήθως έχει τις εξής μορφές:
1.      Εισαγωγές / αγορές από την Κίνα
-          Μη τήρηση των συμφωνηθέντων, είτε σε όρους ποιότητας, είτε χρόνου παράδοσης προϊόντων που κατασκευάζονται στην Κίνα.
-          Απατηλές συναλλαγές μέσω διαδικτύου, όπου τα προσφερόμενα προϊόντα έχουν πολύ χαμηλές τιμές. Συνήθως ζητείται προκαταβολή μέρους της αξίας της παραγγελίας και στη συνέχεια συμπληρωματικά μικροποσά με διάφορες προφάσεις. Τελικά το θύμα είτε δεν λαμβάνει ποτέ τα παραγγελθέντα, είτε παραλαμβάνει είδη κατώτερης αξίας και ποιότητας από τα συμφωνηθέντα.
2.      Εξαγωγές στην Κίνα
Προσφορά συνεργασίας, συνήθως μέσω email. Προτείνονται υψηλής αξίας συμβόλαια με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους. Η ελληνική εταιρία προσκαλείται να επισκεφθεί την Κίνα για την υπογραφή του συμβολαίου, ή το αντίστροφο. Στόχος στην πρώτη περίπτωση είναι η απόσπαση χρηματικών ποσών (για παράθεση δείπνου, δώρα, έξοδα συμβολαιογραφικής επικύρωσης συμβολαίου, κλπ.), ενώ στη δεύτερη η έκδοση θεώρησης για είσοδο στην Ελλάδα.
3.      Άλλες περιπτώσεις
Εγγραφή domain name στο διαδίκτυο. Μεμονωμένα άτομα, που δηλώνουν ότι είναι εκπρόσωποι εταιριών παροχής domain name στο διαδίκτυο, προσεγγίζουν την ελληνική εταιρία και την προειδοποιούν ότι κάποια κινεζική απευθύνθηκε σε αυτούς για την εγγραφή domain με το δικό τους εμπορικό όνομα. Συνιστούν στην εταιρία να κατοχυρώσει το κινεζικό domain name της, ώστε να εμποδίσει τον ανύπαρκτο παραποιητή από το να προσβάλλει τα δικαιώματά της. Στόχος είναι η απόσπαση χρηματικού ποσού, ενώ στην πραγματικότητα δεν δημιουργείται domain name.

Συνιστούμε στις ελληνικές επιχειρήσεις και στους καταναλωτές να αποφεύγουν συναλλαγές με άγνωστες κινεζικές εταιρίες και e-shops, ιδίως αυτά που προσεγγίζουν μέσω email και υπόσχονται εξωπραγματικά χαμηλές τιμές για επώνυμα προϊόντα, ή για προϊόντα των οποίων η συνήθης εμπορική αξία είναι σημαντικά υψηλότερη από την προσφερόμενη.
Γενικά, σκόπιμο είναι να αποφεύγονται οι συναλλαγές μέσω email και αντί αυτού, οι επιχειρήσεις να επισκέπτονται κάποια εμπορική έκθεση, στην οποία μπορούν να αποκτήσουν προσωπική επαφή και άποψη για τους υποψήφιους προμηθευτές τους, τις εγκαταστάσεις και την παραγωγή τους. Ενδεικτικοί κατάλογοι εκθέσεων που διοργανώνονται στην Κίνα, είναι διαθέσιμοι στην πύλη Agora, στις ιστοσελίδες των Γραφείων Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων που λειτουργούν στη χώρα (Πεκίνο: www.agora.mfa.gr/cn89 και Σαγκάη www.agora.mfa.gr/cn90).
Οι επιχειρήσεις που επιθυμούν, παρόλα αυτά, να εντοπίζουν υποψήφιους προμηθευτές μέσω διαδικτύου, είναι καλύτερα να συμβουλεύονται τη βάση δεδομένων του κινεζικού Υπουργείου Εμπορίου, διαθέσιμη στα αγγλικά στη σελίδα: http://ccne.mofcom.gov.cn/, παρά τα δωρεάν online ευρετήρια που διαχειρίζονται εμπορικές εταιρίες. Σε κάθε περίπτωση, επισημαίνουμε ότι, το γεγονός ότι μια κινεζική επιχείρηση φιλοξενείται στη βάση δεδομένων του Υπουργείου Εμπορίου της χώρας, ή το ότι κατέχει νόμιμη άδεια λειτουργίας, δεν αποτελεί εγγύηση για την αξιοπιστία της.

Για περισσότερες λεπτομέρειες και οδηγίες για την αποφυγή των κινδύνων που παρουσιάζουν η προμήθεια ειδών από την Κίνα και οι συναλλαγές μέσω διαδικτύου, παρακαλούμε αναφερθείτε στον Επιχειρηματικό Οδηγό για τη Λ.Δ. Κίνας (διαθέσιμος στην ιστοσελίδα του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Πεκίνου).



                                                                                           ΕΚ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ